• مطالب پربیننده

    حکم مسابقاتی از قبیل شطرنج و غیره

    نوشته شده در تاریخ : يكشنبه ۵ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۰۹

    نزد شافعی ها ، بازی شطرنج و مسابقات آن جائز است

    نزد شافعی ها ، بازی شطرنج و مسابقات آن جائز است برای اینکه در شطرنج اعمال فکر صورت می گیرد و انسان با آن می تواند نیروی تفکر خود را رشد دهد . 

    خلاصه ، آنچه از دلائل شرعی بدست می آید اینکه مسابقات بدون عوض جایز است ، آن هم در تمام بازی هایی که هدف از آن آسایش خیال ، یا آموختن و تمرین کردن ، یا ورزیدگی و تقویت جسم باشد ف مشروط بر اینکه انسان را از عبادت فرض باز ندارد و کسی یا چیزی از طریق آن اذیت و آزار نبیند و حرامی با آن نیاویزد و به فساد منجر نشود. 

    بنابراین مسابقات در کشتی ، شنا ، اسب سواری ، تیراندازی ، قایق رانی ، پرش ( با انواع مختلف ) وزنه برداری و دیگر مسابقات که در آن ها خلاف شرع وجود ندارد و در مجموع برای جسم ، فکر ، سلامت اعضاء ، و خوش اخلاقی مفید باشند ، جایز هستند . 

    اما آن دسته از مسابقات که نه تننها سودمند نیستند ، بلکه زیان آور نیز هستند ، مثل به جنگ انداختن خروس ها ، سگ ها ف گاوها و.. از این گو نه کارها در احادیث صحیح ممانعت به عمل آمده است : (( پیامبر صلی الله علیه و سلم از جنگ دادن حیوانات با هم منع فرمودند ( روایت ابوداود و ترمذی ) )) 

    همچنین نشانه قرار دادن حیوان زنده جایز نیست . مسابقاتی که در آنها خشونت و وحشی گری وجود داشته باشد و بر سنگ دلی دلالت داشته باشد ، مثل مسابقات کشتی آزاد که یکدیگر را بیرحمانه می کوبند و مجروح می کنند ، حرام هستند و نه تنها نشانه ی فرهنگ و پیشرفت نیست بلکه عین بی فرهنگی و وحشی گری هستند . 

    در مورد حرمت نشانه قرار دادن حیوان جاندار در حدیث آمده است : 

    (( پیامبر خدا صلی الله علیه و سلم نفرین فرمود کسی را که موجودی جاندار را هدف قرار دهد ( و به سوی آن تیر پرتاب کند ) ( روایت بخاری و مسلم از طریق ابن عمر رضی الله عنهما ) )) .

    منبع : ورزش در اسلام ، تالیف شیخ محمد علی خالدی ( سلطان العلماء ) حفظه الله تعالی ، ص 17-19.