• مطالب پربیننده

    اصطلاح اهل سنت و جماعت بر چه کسانی اطلاق می شود ؟

    نوشته شده در تاریخ : شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۴۹

    کاملا ضروری می نماید که اصطلاح اهل سنت اطلاق نشود بر مدعیانی که ادعای تبعیت از سنت داشته و از طرف دیگر ریختن خون ها را مباح دانسته و اهل قبله را تکفیر می کنند

    دلالت اصطلاح اهل السنة و الجماعة

    اهل سنت و جماعت اصطلاحی است که بر کسانی اطلاق می شود که بر منهج سلف صالح بوده و به قرآن و سنت و آثار  روایت شده از رسول الله صلی الله علیه و سلم و اصحابش تمسک دارند ، و به این طریق از مبتدعین و اهل اهواء متمایز می شوند .

    این اصطلاح به دو امام اشعری و ماتریدی نسبت داده شده است همانگونه که فقه به مذاهب اربعه و قرائت به قراء منسوب است و بایستی دانست که امر جدیدی را نیاورده اند بلکه همه ی مطالبی که بیان می شود تبیین و توضیح و تدوین و بیان حق است ، و لذا :

    هرگاه اصطلاح اهل السنة و الجماعة در کتب علماء به صورت مطلق آورده شود منظور از آن اشاعره و ماتریدیه است چرا که آنها بر آن چیزی هستند که رسول الله صلی الله علیه و سلم بر آن بوده و هیچ تغییر و تبدیلی را در آن بوجود نیاورده اند . و اهل حدیث در نهایت امرشان یا اشاعره و یا ماتریدیه بوده اند چرا که این گروه کاملا موافق سنت نبوی صلی الله علیه و سلم بوده اند . امام ابواسحاق شیرازی رحمه الله تعالی در ( طبقات الشافعیه 3 / 376 ) می گوید : ابوالحسن اشعری امام اهل سنت است و عامه ی اصحاب شافعی بر مذهب او هستند و  مذهب او مذهب اهل حق است .)) و فضل و برتری ابواسحاق شیرازی از نظر علم و فقه و دیانت و تقوا بر کسی پوشیده نیست .

    از امام ابن حجر هیتمی رحمه الله تعالی در مورد امام ابوالحسن اشعری و باقلانی و ابن فورک و امام الحرمین و باجی و غیره از کسانی که مذهب اشعری را پذیرفته اند پرسیده شد ، جواب داد : (( اینان ائمه ی دین و علمای بزرگ مسلمین هستند پس لازم است که در زمینه ی نصرت شریعت و رد شبهات منحرفان و بیان اعتقادات و دیانات به آنها تاسی جست ... و آنچه  که ضرورت دارد این است که ما بایستی به فضل این ائمه اعتراف داشته و سابق بودن آنها را قبول داشته باشیم و جز انسان جاهل و کم خرد یا بدعت گذار منحرف آنها را گمراه نمی داند و تنها فاسقین هستند که این ائمه را مورد نکوهش قرار می دهند ، پس شایسته است نادان را آگاه و فاسق را تادیب کرد و از مبتدع خواست که توبه کند . ( الفتاوی الحدیثه ص 205 .)

    امام مرتضی زبیدی رحمه الله تعالی در ( اتحاف السادة المتقین 2 / 6 ) می گوید : هرگاه اصطلاح اهل السنة وا لجماعة به صورت مطلق ذکر شود منظور از آن اشاعره و ماتریدیه است و همچنین در جایی دیگر ( 2 / 86 ) ابراز می دارد : منظور از اهل سنت مذاهب اربعه ، محدثین ، صوفیه ، اشاعره و ماتریدیه می باشند .

    خلاصه :

    مفهوم اهل سنت شامل تمام افرادی می شود که قواعد حکمی خود را از کتاب و سنت می گیرند و اختلافاتی که در زمینه درایت حدیث وجود دارد زیر رایت اهل سنت داخل است ، و کاملا ضروری می نماید که اصطلاح اهل سنت اطلاق نشود بر مدعیانی که ادعای تبعیت از سنت داشته و از طرف دیگر ریختن خون ها را مباح دانسته و اهل قبله را تکفیر می کنند .

    برگرفته از کانال اهل السنة و الجماعة