• مطالب پربیننده

    پاسخ به سوالات : موضوع : صبر بر عشق

    نوشته شده در تاریخ : جمعه ۱۱ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۴۲

    حدیثی را که ذکر کردی ((هر کس عاشق شود و آن را پوشیده داشته و عفت پیشه نماید و به این دلیل بمیرد ، او شهید است ))

    سوال

    حدیثی از پیامبر منقول است که : هر کس عاشق شود و آن را پوشیده داشته و عفت پیشه نماید و به این دلیل بمیرد ، او شهید است . اما سند این حدیث ضعیف بوده علیرغم اینکه معنایش صحیح است . می خواستم بگویم بنده به نسبت شخصی عشق شدید پیدا کردم و ما قبلا  همکار بودیم و ایشان بعد از مدتی کار را ترک و به کشوری دیگر مهاجرت کرد و علیرغم گذشت مدت زمان طولانی  هنوز نتوانسته ام فراموشش کنم و به کس دیگری غیر از او علاقه ندارم و امکان ازدواج هم با او وجود ندارد چرا که او همسر دارد . می خواستم بدانم اگر بنده به این علت بمیرم آیا شهید به حساب می آیم یا خیر ؟

    لطفا پاسخم را بدهید جزاکم الله خیرا

    پاسخ :

    حدیثی را که ذکر کردی ((هر کس عاشق شود و آن را پوشیده داشته و عفت پیشه نماید و به این دلیل بمیرد ، او شهید است )) در سندش ضعف وجود دارد حتی برخی از علما آن را موضوع دانسته اند اما علما معنای آن را صحیح دانسته اند چرا که  مربوط به رعایت عفت و تقواست . ابن تیمیه رحمه الله بعد از ذکر این حدیث می گوید : معنایی که در این حدیث ذکر شده است از قرآن و سنت قابل اثبات است چرا که خداوند ما را به تقوی و صبر امر کرده است ، و از جمله ی تقوا عفت ورزیدن از آنچیزی است که خداوند آن را برای ما حرام قرار داده است که شامل  نگاه کردن ، سخن گفتن و یا لمس کردن نامحرم هم می شود .

    احادیثی هم در تقویت این معنا منقول است .   امام بخاری در صحیحش روایت می کند که رسول الله صلی الله علیه و سلم فرمودند : هر کس مواظبت از زبان و شرمگاهش را برایم تضمین کند ، بهشت را برای او تضمین می کنم .

    بنابراین اگر شما در مورد عشقت ، تقوای الهی پیشه نمایی و در این زمینه هیچگونه امر خلافی از تو سر نزند و با چشمداشت پاداش از خداوند صبر کنی ، امیدواریم با این کار بهره ای از پاداش شهید نصیبت کرد . و الله اعلم .

    پاسخ از : مزکز فتوی تابع لاداره الدعوه و الارشاد الدینی بدولة قطر ، به تاریخ 27 شوال ، 1426 ، شماره فتوی 69463.