• مطالب پربیننده

    پل صراط

    نوشته شده در تاریخ : چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۳۹

    صراط پلی است که بر روی دوزخ کشیده شده ( که نازکتر از مو و تیزتر از شمشیر است )

    صراط پلی است که بر روی دوزخ کشیده شده ( که نازکتر از مو و تیزتر از شمشیر است ) و گذشتگان و پیشینیان و آیندگان و پسینیان ، همه ، بعد از موقف حساب و کتاب ، از آن می گذرند ، بهشتیان در حالی که رو به سوی بهشت کرده اند ، به سهولت و آسانی از آن می گذرند ولی گام های دوزخیان بر آن می لغزد و در دوزخ ، سقوط می کنند . 

    خداوند بلند مرتبه می فرماید : همه ی شما ( انسان ها بدون استثنا ) وارد دوزخ می شوید ( مومنان برای عبور و دیدن و کافران برای دخول و ماندن ) این امر ، حتمی و فرمانی قطعی است قطعی از پروردگارتان . سپس پرهیزگاران را نجات می دهیم و ستمگران را ذلیلانه در آن ، رها می سازیم . مریم 71-72.

    جمله ی (( و ان منکم الا واردها : همه ی شما وارد دوزخ می شوید )) دلالت دارد که تمام افراد مومن و کافر ، وارد دوزخ می شوند اما اشکال شده که حق تعالی در باره ی مومنین فرموده : (( آنان از دوزخ دور نگاه داشته می شوند و حتی صدای آتش دوزخ را نمی شنوند انبیاء 101-102 )) پس چگونه وارد دوزخ می شوند ؟ در جواب می توان گفت : مقصود از ورود ، قرب و ( کنار ) دوزخ است ولی این سخن با جمله ی ( ننجی اللذین اتقوا : سپس پرهیزگاران را نجات می دهیم ) سازش ندارد . جواب دیگر این است که همه حقیقتا وارد دوزخ می شوند حق تعالی آتش را از ایشان دور می کند و صداهای هولناک آن را بگوش آنان نمی رساند و این ورود فوائدی دارد : اول اینکه چون خارج شدند سرورشان زیاد تر می شود دوم اینکه اهل آتش که خروج ایشان را می بینند غم و حزنشان زیادتر می گردد و جمله ی نذر الظالمین : ظالمین را در آن رها می سازیم دلیلش بر این است که ورود در اینجا به معنی دخول و داخل شدن است . زیرا وقتی چیزی رها می شود که در جای خود باشد پس اینکه نفرمود ظالمان را داخل آن کنیم دلیل بر آن است که قبلا داخل شده اند اما خداوند مومنان را نجات می دهد و ظالمان مشرک و کافر را رها می سازد و امام نووی گوید : ورود ، در این آیه همان عبور از صراط است که پلی است بر دوزخ . 

    نخستین کسانی که از پل صراط عبور می کنند : 

    نخستین کسانی که از پل صراط عبور می کنند ، سرور و سالار موجودات ، حضرت محمد صلی الله علیه و سلم و امت وی   - چه نیکوکار و صالح و چه فاجر و بد اندیش - می باشد . 

    اما خداوند بلند مرتبه ، نیکوکاران و پرهیز گاران و پارسایان و خداترسان را نجات می دهد و بی آن که بدان ها ، آسیب و زیانی برسد ، به سلامت ، آن ها را از آن عبور می دهد . 

    ولی گنهکاران و فاجران و فاسقان و بزهکاران ، همچون پروانه ها ف از راست و چپ در دوزخ سقوط می کنند .

    ابوهریره رضی الله عنه می گوید : رسول خدا صلی الله علیه و سلم فرموده است : و پلی بر روی دوزخ نصب می گردد من نخستین پیامبری خواهم بود که با امت خویش ، از روی آن پل ، عبور خواهم کرد . در آن روز ، کسی جز پیامبران ، نمی توانند سخن بگوید ، و سخن پیامبران هم این خواهد بود :   پروردگارا ، نجات نجات . 

    منبع : عقائد اهل سنت ، ج 3 ، ص 299- 300  .