• مطالب پربیننده

    سیرت تحلیلی پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم ( قسمت اول )

    نوشته شده در تاریخ : شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۴۰

    داوند ، پیامبر صلی الله علیه و سلم را از پاک ترین قبیله ها و برترین رَحم ها و پاکترین پشت ها برگزیده و هیچ چیز از آلودگی های جاهلیت به نسب وی راه نیافته است

    نسب ، ولادت و دوران شیرخوارگی پیامبر صلی الله علیه و سلم 

    نسب پیامبر صلی الله علیه و سلم این گونه است : او محمد پسر عبدالله پسر عبدالمطلب - که شیبة الحمد خوانده می شود - پسر هاشم پسر عبدمناف - که اسمش مغیره بود- پسر قُصَی - که زید نامیده می شد - پسر کِلاب پسر مُره پسر کعب پسر لؤی پسر غالب پسر فهر پسر مالک پسر نَضر پسر کنانة پسر خُزیمة پسر مُدرکه پسر الیاس پسر مُضَر پسر نزار پسر مَعد پسر عدنان بود . و تا این اندازه از نسب شریف پیامبر صلی الله علیه و سلم ، مورد اتفاق نظر است و در بالاتر از آن ، اختلاف نظر وجود دارد و به هیچ وجه مورد اعتماد نیست جز آن که اختلافی وجود ندارد در این که عدنان از نوادگان اسماعیل علیه السلام پیامبر خدا پسر ابراهیم خلیل علیه السلام است و حقیقت آن است که خداوند ، پیامبر صلی الله علیه و سلم را از پاک ترین قبیله ها و برترین رَحم ها و پاکترین پشت ها برگزیده و هیچ چیز از آلودگی های جاهلیت به نسب وی راه نیافته است ، مسلم با سند خود ، از پیامبر خدا صلی الله علیه و سلم روایت کرده است که فرمود : (( خداوند ، از فرزندان اسماعیل ، کنانه را و از کنانه ، قریش را و از قریش ، هاشم را و از فرزندان هاشم ، من را برگزید . )) 

    ولادت پیامبر صلی الله علیه و سلم هم ، در عام الفیل بود ، یعنی همان سالی که ابرهة الاشرم به جنگ مکه آمد وتصمیم به ویران کردن کعبه گرفت و بعد ، خداوند با همان معجزه ی آشکاری - که وصف آن در قرآن آمده است - مانع عمل او شد . راجح ترین نظر هم ، این است که ولادت او در روز دوشنبه دوازده ربیع الاول بوده است . 

    او یتیم به دنیا آمد ، زیرا پدرش عبدالله ، زمانی که تنها دو ماه بود که مادرش به او حامله بود وفات کرد . پس از وفات پدرش ، پدر بزرگ او ، عبدالمطلب ، وی را مورد عنایت خود قرار داد و - بر اساس عادت عرب در آن زمان - از زنی از بنی سعد بن بکر که حلیمه دختر ابوذؤیب خوانده می شد ، خواست که به عنوان دایه به او شیر بدهد . 

    راویان سیره اجماع نظر دارند که بیابان بنی سعد در آن سال از خشکسالی در رنج بود و پستان های حیوانات بدون شیر و کشتزارها خشک شده بودند ، اما به محض اینکه محمد صلی الله علیه و سلم در منزل حلیمه و در آغوش او جای گرفت و پستان وی را به دهان گرفت ، اطراف خیمه ها و منازل حلیمه سرسبز و خرم و پر از گیاه شد و در نتیجه ، گوسفندان او با شکم سیر و پستان های پر از شیر به خانه باز می گشتند . 

    در همین هنگامی که پیامبر صلی الله علیه و سلم در بادیه ی بنی سعد بود هم ، حادثه ی شق الصدر ( شکافته شدن سینه ) که مسلم آن را روایت کرده است ( سیره ابن هشام 1 / 64 ، صحیح مسلم 1 / 101 - 102 ) برای او اتفاق افتاد و بعد از آن حادثه و در حالی که پنج سال از عمر او سپری شده بود ، نزد مادرش بازگردانده شد و چون شش ساله شد ، مادرش آمنه نیز وفات کرد و همین که پیامبر صلی الله علیه و سلم تحت کفالت و سرپرستی پدربزرگش ، عبدالمطلب ، قرار گرفت او نیز وفات نمود در حالی که پیامبر صلی الله علیه و سلم هشت سالگیش را تمام کرده بود ، سپس عمویش ابوطالب، سرپرستی او را به عهده گرفت . 

    منبع : فقه السیرة تالیف دکتر محمد سعید رمضان البوطی ، با ترجمه : صلاح الدین توحیدی ، ص 81-82

    ادامه دارد..