• مطالب پربیننده

    جوانان ! میانه رو باشید

    نوشته شده در تاریخ : سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۴۲

    عده ای به خاطر علاقه ی بیش از حدشان به رعایت سنت و اجتناب از بدعت دچار غلو و افراط می شوند

    عده ای به خاطر علاقه ی بیش از حدشان به رعایت سنت و اجتناب از بدعت دچار غلو و افراط می شوند . به طوری که ساده ترین کارها را بدعت می دانند که یا به علت تبیعت از هوای نفس است و یا گرایش و تعهد به گروه خاصی است که هر امر تازه ای که اتفاق می افتد و پیامبر صلی الله علیه و سلم و صحابه رضی الله عنهم آن را انجام نداده اند را بدعت می نامند . در حالی که جامعیت اسلام برای تمام زمان ها و مکان ها و برای تمام حوادث کوچک و بزرگی که تا پایان جهان اتفاق می افتد را فراموش کرده  یا تظاهر به فراموشی می نمایند . لذا بسیاری از آن چه که در دوران صحابه رضی الله عنهم و بعد از آنان پیش آمده است را نمی پذیرند به دلیل اینکه در زمان پیامبر صلی الله علیه و سلم انجام نگرفته است مانند جمع آوری قرآن ، ادان اول روز جمعه و زیاد کردن میقات ذات عرق به وسیله ی عمر رضی الله عنه برای حاجیانی که از سمت عراق به مکه می روند . 

    گروهی دیگر هم به انگیزه ی پیروی از رسول خدا صلی الله علیه و سلم و محبت و دوستی او و آرسته شدن به اخلاق والای حضرت صلی الله علیه و سلم در پیروی از مسلک عرفان به اندازه ای غلو می کنند که منجر به انحراف از آن اصولی شده اند که پیشوایان تصوف بدان پایبند بوده اند این ها راه دیگری را که دور از راه آنان است طی می نمایند آن راهی که بهترین شیوه ی تبعیت از پیامبر صلی الله علیه و سلم در گفتار و رفتار و منش و اخلاق آن حضرت بود در حالی که فراموش کرده اند که تصوف راستین تربیت معنوی و اخلاق است . 

    اسلاف و نیاکان شما در مسائل فرعی ، در چارچوب معقولات ( اصول و قواعد عقلی ) و منقولات ( آیات و احادیث ) اختلاف نظر داشتند اما هرگز این اختلاف نظرها موجب جدایی و دوریشان از هم نمی شد . مباحثی مانند نماز سنت قبل از نماز جمعه ، صلوات بعد از اذان ، نهادن دست بر سینه ، چگونگه ایستادن در نماز و عبارات و الفاظی که دراویش اشتباهان می گویند و .. را وسیله ای برای تقسیم جوانان به دو گروه یا بیشتر قرار ندادند که باهم به جدال پردازند و هم دیگر را به بدعت و گمراهی متهم نمایند ، و کینه ی هم به دل گیرند . بلکه بر عکس به رای و اجتهاد یکدیگر احترام می نهادند و به بهانه ی دفاع از اسلام و حمایت از سنت ، توجیهات جواز کینه و دشمنی را نمی پذیرفتند و تظاهر نمی کردند که نمی دانند اسلام کینه را حرام کرده است هرچند که به خاطر اسلام و پیروی آن باشد . 

    پس صف هایتان را متحد کنید ، و افراط را رها کنید همانا شما امت میانه هستید امتی که باید از افراط و تفریط به دور باشد زیرا خداوند فرمود : و این چنین شما را امت حد وسط قرار دادیم تا بر مردم گواه و شاهد باشید ( البقره 143.  ) و پیامبر رحمت صلی الله علیه و سلم فرمود : بهترین کارها ، اعتدال و میانه روی است . 

    پس مسائل فقهی را به مجتهدان آگاه و خبره واگذارید و خود به مطالعه ی کتاب های سیره ی رسول خدا صلی الله علیه و سلم و اخلاق و تربیت و ادعیه و آن چه مرتبط با دفاع از اسلام می باشد ، بپردازید . شما اگر پزشک باشید آیا به شخصی که پزشکی را نزد متخصصی فرا نگرفته و مهارت لازم را کسب نکرده است و صرفا چون در روزنامه و مجله مطالبی درباره پزشکی و کمک های اولیه خوانده است و می داند اجازه ی طبابت می دهید ؟! 

    امروز بیداری اسلامی ، دشمنان اسلام را متوجه جوانان کرده است آنها در انتظار جدال و نزاع شما هستند تا با ملی گرایی و فرقه گرایی ، امت اسلام را از هم دور کنند ....

    منبع : بدعت به معنی دقیق اسلامی آن ، تالیف دکتر عبدالملک عبدالرحمن السعدی ص 47-50.