• مطالب پربیننده

    طب در قرآن

    نوشته شده در تاریخ : سه شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۶:۰۶

    خوردن میوه ، قبل از وعده های اصلی غذا ، فوائد زیادی به همراه دارد.

    شروع غذا با میوه

    در قرآن کریم در سوره ی واقعه ، میوه بر گوشت مقدم آمده است و می فرماید : (( هر نوع میوه ای را که بر گزینند و گوشت پرنده ای که بخواهند و آرزو کنند )) سوره واقعه 20-21.

    و در سوره ی طور می خوانیم : (( پیوسته هر گونه میوه ای و گوشتی را که بخواهند در اختیارشان می گذاریم .( طور 22)

    حضرت رسول صلی الله علیه و سلم نیز می فرماید : (( هرگاه کسی از شما خواست افطار کند با خرما ، افطار کند ، زیرا در آن برکت نهفته است .( سنن ترمذی ، کتاب زکات ، حدیث شماره 594و 631 . سنن ابی داود ح 2008 ، سنن ابن ماجه ح 1689.)

    خوردن میوه ، قبل از وعده های اصلی غذا ، فوائد زیادی به همراه دارد زیرا میوه ها حاوی مواد قندی ساده ، آسان هضم و زود جذب هستند به نحوی که روده ها این مواد را ظرف چند دقیقه جذب می کنند و بدن با جذب این مواد ، احساس سیری می کند و عوارض گرسنگی و تشنگی رفع می شود ، اما در مقابل ، وقتی فرد ، معده ی خود را با انواع غذا پر کند به چیزی حدود سه ساعت نیاز دارد تا غذاها گواریده شود و روده ها مواد قندی آن را جذب کند . مواد قندی ساده ، علاوه بر اینکه آسان هضم و زود جذب هستند در واقع منبع اصلی انرژی برای سلول های بدن می باشند . یکی از سلول هایی که فورا از این مواد قندی استفاده می کند سلول های دیوره ی روده ها و پرزهای آن است که به محض دریافت مواد قندی ، بدن را به بهترین نحو آماده کرده ، به آن تحرک می بخشد تا به جذب انواع مواد غذایی بپردازد که بعد از میوه می خورد .

    چه بسی حکمت از جلو آمدن میوه بر گوشت در آیات قرآن و حدیث شریف همین باشد . 

    منبع : طب در قرآن ، تالیف دکتر عبدالحمید دیاب و دکتر احمد قرقوز ، ترجمه کمال روحانی ، ص 65-66.