• مطالب پربیننده

    حقیقت ربا

    نوشته شده در تاریخ : پنجشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۵۶

    از عبدالله بن عباس ازرسول الله صلی الله علیه وسلم روایت است که فرمودند:هنگامی که زنا وربا در جامعه ای آشکار گشت پس حقیقت عذاب خدا را برخودشان حلال کرده اند.

    ربا خواری از خبیث ترین مکاسبی است که خداوند متعال آن را برای همه حرام کرده است. زیرا موجب فاسدشدن اخلاق واز بین رفتن اساس اقتصاد می گردد.برهمین اساس خداوندفرمود:( یمحق الله الربا ویربی الصدقات ) البقره 276 
     ترجمه: خداوند متعال ربا را محو می کند و درصدقه برکت می اندازد.
    همچنین خداوند در قرآن پیروان گذشته را مورد ذم نکوهش قرار داده زیرا آنها مرتکب رباخوری شده بودند ودر وصف شان چنین می فرماید(فبظلم من الذین هادوا حرمنا علیهم طیبات احلت لهم وبصدهم عن سبیل الله کثیرا*وأخذهم الربوا وقدنهو عنه وأكلهم أموال الناس بالباطل واعتدنا للکافرین منهم عذابا أليما) نسا160، 161
    یعنی اینکه به خاطر جور وستمی که از یهودیان سرزده وبه سبب اینکه بسی از راه خدا باز داشتند چیزهای پاکیزه که برآنان حلال بود حرام کردیم وبه خاطر دریافت ربا درحالی که از آن نهی شده بودندو به سبب خوردن مال مردم به ناحق ما برای کافران عذاب دردناکی را آماده کرده ایم.

     ادله تحریم ربا در قرآن کریم
    الذين يأكلون الربا لا يقومون إلا كما يقوم الذي يتخبطه الشيطان من المس ذلك بأنهم قالوا إنما البيع مثل الربا و أحل الله البيع و حرم الربا فمن جاءه موعظة من ربه فانتهى فله ما سلف و أمره إلى الله و من عاد فأولئك أصحاب النار هم فيها خالدون  ﴿۲۷۵﴾
    کسانى که ربا مى خورند، [از گور] برنمى خیزند مگر مانند برخاستن کسى که شیطان بر اثر تماس، آشفته سرش کرده است. این بدان سبب است که آنان گفتند: «داد و ستد صرفا مانند رباست.» و حال آنکه خدا داد و ستد را حلال، و ربا را حرام گردانیده است. پس، هر کس، اندرزى از جانب پروردگارش بدو رسید، و[از رباخوارى ] باز ایستاد، آنچه گذشته، از آن اوست، و کارش به خدا واگذار مى شود، و کسانى که [به رباخوارى ] باز گردند، آنان اهل آتشند و در آن ماندگار خواهند بود.البقره (۲۷۵) 
    استنباط:
    الف) بیان حرمت ربا خواری 
    ب) نتیجه ربا خواری که موجب عذاب دوزخ می گردد.
    ج) اینکه رباخواری موجب می گردد که انسان در روز قیامت از قبرش با حالت جنون برخیزد .
     توضیح:خداوند در این آیه محکمه با ذکر عذاب های متفاوت در روز قیامت وبه هنگام برخاستن از قبر عظمت گناه ربا خواری را بیان می کند.

    ادله تحریم ربا در قرآن کریم
    2- يا أيها الذين آمنوا اتقوا الله و ذروا ما بقي من الربا إن كنتم مؤمنين  ﴿۲۷۸﴾
    اى کسانى که ایمان آورده  اید، از خدا پروا کنید؛ و اگر مؤمنید، آنچه از ربا باقى مانده است واگذارید. (۲۷۸) 
    فإن لم تفعلوا فأذنوا بحرب من الله و رسوله و إن تبتم فلكم رؤس أموالكم لا تظلمون و لا تظلمون  ﴿۲۷۹﴾
    و اگر[چنین ] نکردید، بدانید به جنگ با خدا و فرستادهء وى، برخاسته اید؛ و اگر توبه کنید، سرمایه هاى شما از خودتان است. نه ستم مى کنید و نه ستم مى بینید. البقره (۲۷۹) 
     استنباط از آیه 
    الف) حرام بودن ربا خواری
    ب) دوری جستن از ربا نشان از تقوا است.
    ج) کسانی از ربا خواری دوری می جویندکه ایمان داشته باشند.
    د) رباخواری اعلام جنگ باخدا ورسولش می باشد.

    در سنت

    2حدثني هارون بن سعيد الأيلي حدثنا ابن وهب قال: حدثني سليمان بن بلال عن ثور بن زيد عن أبي الغيث عن أبي هريرة أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: ((اجتنبوا السبع الموبقات)). قيل يا رسول الله وما هن قال: ((الشرك بالله والسحر وقتل النفس التي حرم الله إلا بالحق وأكل مال اليتيم وأكل الربا والتولي يوم الزحف وقذف المحصنات المومنات الغافلات ))بلفظ مسلم متفق علیه 
    از ابوهریره رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند:از هلاک کننده های هفتگانه بپرهیزید:عرض کردند:ای رسول خدا آنها کدامند؟ فرمودند
    1-شرک ورزیدن به الله
    2-سحر
    3-کشتن شخصی که خداوند کشتنش را حرام قرار داده است مگر به حق
    4-ربا خوری (محل شاهد بحث )
    5-خوردن مال یتیم 
    6-پشت کردن به دشمن در روز جنگ
    7-متهم به زنا کردن زنان پاک دامن و مومنی که مورد اتهام بی خبرند
     استنباط
    الف) اینکه پیامبر صلی الله علیه وسلم دستورداده به دوری جستن از ربا که دلیلی است بر حرمت آن .
    ب) اینکه ربا خواری موجب هلاکت انسان می گردد.

     ادله تحریم ربا در سنت 
    1-عن عبدالله بن مسعود رضی الله عنه قال : ان رسول الله صلی الله علیه وسلم قال:(لعن الله آکل الربا و موکله وشاهدیه وکاتبه ) رواه المسلم والترمذی 
     ترجمه:از عبدالله بن مسعود رضی الله عنه روایت است که گفت :رسول الله صلی الله علیه وسلم رباخورنده وربادهنده و دوشاهد ونویسنده ی ربا را لعنت کرده است 
     استنباط 
    الف) لعنت خداوند متعال برای ربا خواران .
    ب) اینکه هم ربا دهنده وهم ربا گیرنده موردلعن خداوند قرار گرفته اند.
    ج) همچنین شاهد بر رباخواری ونویسنده ی قرار داد ربوی مورد لعن قرار گرفته اند.

    ♦ادامه تحریم ربا در سنت

    3-عن عبدالله بن عباس رضی الله عنهما عن النبی صلی الله علیه وسلم قال :( اذا ظهر الزنا والربا فی قریةفقد احلوا بانفسهم عذاب الله) رواه الحاکم فی المستدرک  وصححه الالبانی فی الجامع الصغیر  رقم 679
    ترجمه:از عبدالله بن عباس ازرسول الله صلی الله علیه وسلم روایت است که فرمودند:هنگامی که زنا وربا در جامعه ای آشکار گشت پس حقیقت عذاب خدا را برخودشان حلال کرده اند.
    استنباط
    الف) شدت تحریم زنا وربا وقبح آنها
    ب) اینکه ربا وزنا موجب عذاب خدا می شود

     از نوشته های شیخ عبدالرحمن ایمانی حفظه الله ( مدرس مجتمع سلطان العلما قشم - طولا )