• مطالب پربیننده

    پاسخ به سوالات : فلسفه وجود شیطان

    نوشته شده در تاریخ : چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۳۵

    پس وجود شیطان ، هوای نفس و وسوسه های نفسانی ، انسان را در بوته ی آزمایش قرار می دهد و آنها هستند که تنور آزمایش را داغ می کنند ، و مومنان حقیقی را به همه معرفی می کنند

    سوال

    چرا خداوند شیطان را آفرید ؟

    جواب

    بسیاری سوال می کنند که اگر انسان برای تکامل و نائل شدن به سعادت از طریق بندگی خدا آفریده شده است ، وجود شیطان که یک موجود ویرانگر و ضد تکاملی است چه دلیلی می تواند داشته باشد ؟ آن هم موجودی هشیار ، کینه توز ، مکار ، پرفریب و مصمم ؟

    در جواب باید گفت : اگر اندکی بیاندیشیم خواهیم دانست که وجود این دشمن کمکی است به پیشرفت تکامل انسان ها . راه دور نرویم ، همیشه نیروهای مقاوم در برابر دشمنان سرخت جان می گیرند و سیر تکاملی خود را می پیماند .

     

    فرماندهان و سربازان ورزیده و نیرومند کسانی هستند که در جنگ های بزرگ با دشمنان سرسخت درگیر بوده اند ، سیاستمداران با تجربه و پرقدرت آنها هستند که در کوره های سخت بحران های سیاسی با دشمنان نیرومندی دست و پنجه نرم کرده اند . قهرمانان بزرگ کشتی آنها هستند که با حریف های پرقدرت و سرسخت زور آزمایی کرده اند .

    بنابراین چه جای تعجب که بندگان بزرگ خدا با مبارزه ی مستمر و پی گیر در برابر شیطان روز به روز قوی تر و نیرومند تر شوند .

    دانشمندان امروز در مورد فلسفه ی وجود میکروب های مزاحم می گویند : اگر آنها نبودند ، سلولهای بدن انسان در یک حالت سستی و کرخی فرو می رفتند و احتمالا نمو بدن انسان از 80 سانتی متر تجاوز نمی کرد همگی به صورت آدم های کوتوله بودند ، و به این ترتیب انسان های کنونی با مبارزه ی جسمانی با میکروب های مزاحم ، نیرو و نمو بیشتری کسب کرده اند و چنین است روح انسان در مبارزه با شیطان و هوای نفس .

     

    اما این بدان معنا نیست که شیطان وظیفه دارد بندگان خدا را اغوا کند ، شیطان از روز اول ، خلقتی پاک داشت مانند همه ی موجودات دیگر ، انحراف و انحطاط و بدبختی و شیطنت با اراده و خواست خودش به سراغش آمد ، بنابراین خداوند ابلیس را از روز اول ، شیطان نیافرید او خودش خواست شیطان باشد ، ولی در عین حال شیطنت او نه تنها زیانی به بندگان حق طلب نمی رساند ، بلکه نردبان ترقی آنها است

    پس وجود شیطان ، هوای نفس و وسوسه های نفسانی ، انسان را در بوته ی آزمایش قرار می دهد و آنها هستند که تنور آزمایش را داغ می کنند ، و مومنان حقیقی را به همه معرفی می کنند و سره را از ناسره و منافقان و دو چهره ها را از صادقین و مخلصین جدا می سازند .

    منبع : عقائد اهل سنت ، ج 3 ، ص 629-630 .