• مطالب پربیننده

    اجتماع صحابه به منظور ابراز خوشحالی و شکرگزاری کردن از الله .به این علت که با بعثت پیامبر در میانشان بر آنها منت گذاشته و هدایتشان نموده است :

    نوشته شده در تاریخ : دوشنبه ۶ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۳۶

    این حدیث نص صریحی است بر اینکه صحابه رضوان الله علیهم اجمعین تجمعاتی داشته اند که در آن منت خداوند بر خودشان را به خاطر وجود پیامبر صلی الله علیه و سلم در بینشان برای خود یادآوری می کرده اند ...

    امام طبرانی در معجم الکبیر و در کتابش الدعاء باب فضل مجالس الذکر و امام احمد در مسندش و امام نسائی در سننش با سند صحیح از ابوسعید خدری رضی الله عنه روایت می کند که گفت :

    معاویه رضی الله عنه می گوید : رسول الله صلی الله علیه و سلم نزد گروهی از صحابه که اجتماع کرده بودند آمد و پرسید : اجتماعتان به چه خاطر است ؟ گفتند : جمع شده ایم که پروردگارمان را فرا خوانده و او را به ستایش کنیم به این علت که بر ما منت گذاشته و با بعثت شما در بینمان ، ما را هدایت نموده است . 

    پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمودند : شما را به خدا قسم ، آیا واقعا به این خاطر اجتماع کرده اید ؟ گفتند : به خدا قسم ، هدفمان تنها همین بوده است ، پس پیامبر صلی الله علیه و سلم  فرمود : در حقیقت شما را به خاطر متهم ساختن ، قسم ندادم بلکه جبرئیل علیه السلام نزدم آمد و به من خبر داد که خداوند نزد فرشتگان به شما مباهات و افتخار می کند .

    این حدیث نص صریحی است بر اینکه صحابه رضوان الله علیهم اجمعین تجمعاتی داشته اند که در آن منت خداوند بر خودشان را به خاطر وجود پیامبر صلی الله علیه و سلم در بینشان برای خود یادآوری کرده  و به یاد می آوردند که چگونه خداوند عزوجل پیامبر صلی الله علیه و سلم را سببی برای هدایتشان قرار داده است و پیامبر هم این اجتماع و یادواره شان را تایید کرده اند .

    این اجتماع در حقیقت از نظر محتوا و ظاهر تفاوتی با جشن میلاد پیامبر صلی الله علیه و سلم که امروزه برگزار می شود ندارد و در حدیث شریف نص صحیح و شاهدی  از شریعت وجود دارد که می تواند اصلی برای مولود خوانی باشد ، کما اینکه این حدیث گفتار کسانی را رد می کند که می گویند : اجتماع به خاطر بیان سیرت و شمائل  و خصوصیات پیامبر صلی الله علیه و سلم توسط پیامبر و صحابه انجام نگرفته و بدعت و گمراهی است . 

    ترجمه : کانال اهل السنة و الجماعة الشافعیة