• مطالب پربیننده

    جشن میلاد پیامبر صلی الله علیه و سلم ( سخنی از دکتر محمد سعید رمضان البوطی رحمه الله تعالی )

    نوشته شده در تاریخ : شنبه ۴ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۵۰

    اینکه رسول الله صلی الله علیه و سلم ، فعلی را انجام نداده اند ، دلیل بر حرمت آن فعل نیست .

    هر ساله به هنگام فرا رسیدن مناسبت میلاد پیامبر صلی الله علیه و سلم جنجال ها زیاد می گردد و متاسفانه برخی از برادران به آن دامن می زنند و در مورد مشروعیت جشن میلاد پیامبر صلی الله علیه و سلم به جدل می پردازند . همانگونه که می دانید برخی اصرار دارند بر اینکه برگزاری جشن میلاد پیامبر صلی الله علیه و سلم غیر مشروع است و مناقشات زیادی را با عامه و گروه های مختلف مردم در اماکن مختلف رقم می زنند و بسیاری هم حکم آن را از من می پرسند ، لذا لازم است در این زمینه مطالبی را ذکر کنم :

    اولا افرادی که هر ساله این مجادلات را تکرار می کنند هدفشان رسیدن به حقیقت نیست بلکه قصدشان تنها ایجاد جنجال آفرینی در جامعه است یعنی این برادرانی که مصرند احتفال به مناسبت میلاد پیامبر صلی الله علیه و سلم را غیر مشروع بدانند ، اگر آیات قرآن مجددا نازل شود و پیامبر دوباره مبعوث گردد و به آنها بگوید این مشروع است آنها همچنان آن را غیر مشروع می دانند و نتیجه ی این اختلافات چیزی جز سردرگمی نیست و بهترین راه حل برای این برادران آن است که به این جنجال آفرینی پایان داده و به این قناعت ورزند که تصور نمایند آنها مجتهد بوده و رایشان بر غیر مشروع بودن جشن میلاد پیامبر صلی الله علیه و سلم است و همچنین قبول کنند که ما هم مجتهد هستیم و اجتهاد ما بر مشروعیت این امر است با این روش مشکل ها حل خواهد شد . و چه بسیار امورات خلافی وجود دارد که بر اساس اجتهاد برخی حکم آن بگونه ای است و افرادی دیگر ، حکمی دیگر را برای آن معتقدند و هر دو گروه اجتهاد برادران خود را محترم می شمارند و لذا اگر برادران معاصر ما مانند علما و سلف صالح گذشته ، پایبند به ادب خلاف بودند در این صورت آرامش حاکم می شد ، اما متاسفانه آنها همیشه اصرار دارند که غوغا آفرینی کرده و به مشکلات دامن بزنند ، جوانان را از اینجا و آنجا شکار کرده و جنجالی بی پایان را بر می انگیزانند لذا ناچارا مجبور شدیم معلوماتی مفید در این زمینه ارائه دهیم که در اثنای این مجادلات یاریگر آنها باشد و به اختصار چنین است : ما معتقدیم که برگزاری جشن به مناسبت میلاد پیامبر صلی الله علیه و سلم مشروع است به شرط اینکه جشن خالی از محرمات باشد مثلا اجتماع به منظور ذکر الله ، و یادآوری شمائل رسول الله صلی الله علیه و سلم و برشمردن عوامل محبت آن حضرت باشد و امر حرامی هم در این مراسم نباشد ، در این صورت می گوییم آن امری است مشروع .

     و دلیل ما در این زمینه آن است که رسول الله صلی الله علیه و سلم به مناسبت سالروز نجات موسی از فرعون ف جشن گرفتند ، وقتی ایشان دانستند که روز نجات موسی از دست فرعون دهم محرم است آن را بزرگ داشته و به یاران دستور داده که این روز را روزه بگیرند و به آنهایی که روزه نگرفته بودند دستور داد که در ادامه ی روز چیزی را نخورند و این خود نوعی بزرگداشت به این مناسبت  است همچنین وقتی که متوجه شدند یهود هم به این مناسبت جشن می گیرد فرمودند : ما اولی تر از آنها به موسی هستیم ، حالا وقتی جائز است به مناسبت نجات موسی از فرعون با اقتدا به رسول الله صلی الله علیه وسلم جشن بگیریم "آیا برای ما جائز نیست که به مناسبت سالروز ولادت کسی که رحمة للعالمین است جشن بگیریم ؟ ( این حدیث در صحیح مسلم و غیره وجود دارد ) .همچنین در صحیح بخاری و غیره آمده است که دیده شد پیامبر روز دوشنبه را روزه می گیرند ، وقتی از ایشان علت را پرسیدند : فرمودند : آن روز تولد من است یعنی رسول الله صلی الله علیه و سلم به مناسبت سالروز تولدش به این طریقه جشن گرفته اند ، طبعا وقتی ما برگزاری جشن به مناسبت میلاد پیامبر صلی الله علیه و سلم را جائز می دانیم ، چگونگی انجام این یادواره را هم مد نظر قرار می دهیم : ما این مراسم را با هر روشی که ما را به خداوند نزدیک می کند انجام می دهیم ، آیا اجتماع به منظور شنیدن شمائل پیامبر ، در جهت یاد خداوند نیست ؟ در حقیقت از بزرگترین اذکار است ، آیا اجتماع به خاطر ستایش پیامبر و بیان صفاتش ، عبادت نیست ؟ مسلمان در جهت عبودیت پروردگار است ، اجتماع در این روز برای دعا کردن به درگاه الهی که وحدت را بین مسلمانان ایجاد کرده و ما را به خود نزدیک گرداند و اینکه در روز میلاد پیامبر صلی الله علیه و سلم بیعت مان را با ایشان تجدید کنیم آیا این تقرب به درگاه الهی نیست ؟ خوب جشن ما اینگونه است . مجددا تکرار می کنم که مجلس باید خالی از محرمات و شبهات باشد . اینکه در برخی کشورها در این مراسم اختلاط زن و مرد صورت می گیرد ، ما قبول نداریم و این امر حرامی است ، حرام هر جا باشد حرام است و لذا ما به روشی برای میلاد پیامبر صلی الله علیه و سلم جشن می گیریم که ما را به خداوند نزدیک گرداند .

     برخی از برادران می گویند که خود پیامبر این کار را انجام نداده اند یعنی در سالروز ولادتش اصحاب را در مسجد ، مجلس و ..جمع ننموده است و اینکه دستور دهد برخی از اشعار و کلماتی را در آن مجلس بخوانند و می گویند چون پیامبر انجام نداده ما حق انجام دادنش را نداریم ، اما در جواب باید بگوییم قاعده ی اصولی و فقهی داریم که مورد اتفاق همگان است و زیبنده است آن را حفظ کنید : اینکه رسول الله صلی الله علیه و سلم ، فعلی را انجام نداده اند ، دلیل بر حرمت آن فعل نیست .

     

    ترجمه فارسی : کانال اهل السنة و الجماعة الشافعیة