• مطالب پربیننده

    همراه با مسائل فقهی ( بر اساس فقه مذهب امام شافعی رحمه الله تعالی ) موضوع : رسیدن پوست زن به یکدیگر یکی از مبطلاب وضو

    نوشته شده در تاریخ : پنجشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۴۸

    یکی از مبطلات وضو ، رسیدن پوست زن و مرد به یکدیگر است

    رسیدن پوست زن و مرد به یکدیگر 

    یکی از مبطلات وضو ، رسیدن پوست زن و مرد به یکدیگر است بنابر قول خداوند متعال که می فرمایند : (( او لامستم النساء )) که یکی از اسباب ابطال وضو و وجوب تیمیم در شرائط نبود آب و غیره ، لمس زنان بیان نموده است که اینجا لامستم به معنی لمستم می باشد و لامستم در اینجا به معنی (( جامعتم : یعنی اگر با زنان جماع کردید )) نیست چرا که این معنا خلاف ظاهر است به این دلیل که لمس ، اختصاص به جماع ندارد خداوند متعال می فرمایند : وَلَوْ نَزَّلْنَا عَلَيْكَ كِتَابًا فِي قِرْطَاسٍ فَلَمَسُوهُ بِأَيْدِيهِمْ لَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا إِنْ هَـٰذَا إِلَّا سِحْرٌ مُّبِينٌ ﴿٧﴾سوره انعام ترجمه : و اگر مكتوبى، نوشته بر كاغذ، بر تو نازل مى‌كرديم و آنان، آن را با دستهاى خود لمس مى‌كردند قطعاً كافران مى‌گفتند: «اين [چيزى‌] جز سحر آشكار نيست.» و یا در حدیثی که بخاری ( 6824 ) و امام احمد در مسندش ( 1 / 238 و 1 / 270 ) ذکر کرده اند که پیامبر از معترف به زنا پرسید ؟ لعلک لمست : شاید او را لمس کرده ای ؟ 

    بنابراین لامستم به معنی لمس زنان است و یکی از مبطلات وضو می باشد . البته زنانی که  به وسیله ی نسب یا شیردادن و یا از طریق مصاهره ( پیوند ازدواج ) محرم شخص باشند بنابر قول راجح لمس آنها مبطل وضو نیست چرا که اینان به نسبت لامس در مظنه ی شهوت نیستند و نکته ای دیگر اینکه حکم وضوی ملموس ( زنی که لمس شده است ) نیز مانند لامس ( لمس کننده ) می باشد و وضوی هر دو بنابر قول راجح باطل می شود . و الله اعلم بالصواب 

    منبع : مغنی المحتاج للشربینی ، ج 1 ، ص 60-61