• مطالب پربیننده

    فضائل شام در احادیث پیامبر صلی الله علیه و سلم

    نوشته شده در تاریخ : چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۵۲

    در بین سرزمین ها ، سرزمین شام بهره ی فراوانی از عزت و خیر و رحمت را به خود اختصاص داده است ..

    فضائل شام در احادیث پیامبر صلی الله علیه و سلم

    در بین سرزمین ها ، سرزمین شام بهره ی فراوانی از عزت و خیر و رحمت را به خود اختصاص داده است ، ابن عساکر از ابن عمر رضی الله عنهما از پیامبر صلی الله علیه و سلم روایت می کند که فرمودند : خیر و خوبی ده قسمت است که نه قسمت آن در شام و یک قسمت دیگر در سایر سرزمین هاست . و طبرانی و حاکم از ابن مسعود رضی الله عنه روایت می کنند که گفت : قسم به کسی که جان ابن مسعود در دستان اوست ، نزدیک است که بهترین چیز نزد شما این باشد  که الاغی داشته و به وسیله ی آن خانواده ات را به سرزمین شام انتقال دهی .

    و رسول الله صلی الله علیه و سلم بیان داشته اند که شام سرزمینی است که خداوند متعال آن را از میان سرزمین ها انتخاب کرده که بندگان منتخبش را به سوی آن گسیل می دارد ، پس هر کس که از شام به سرزمین دیگری مهاجرت کند ، نشانه ی خشم خداوند بر او و آنکس که از سرزمین دیگر وارد شام شود نشانگر رحمت الهی بر او می باشد .

    و وقتی که شام منتخب از میان سایر سرزمین هاست ، دمشق نیز از میان سایر شهرهای شام برگزیده است و دلیل این مطالب گفته ی کسی است که از روی هوی سخن نمی گوید و سخنانش وحی است که بر او وحی می شود ( نجم 4 ) رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و سلم می فرمایند : چادر مسلمین در روز جنگ در کنار شهری که اسمش دمشق است قرار دارد که این شهر از بهترین شهرهای شام است .

    علقمی می گوید : این حدیث دلالت بر فضیلت دمشق و فضیلت ساکنانش در آخر الزمان می دهد .. .

    و رسول الله صلی الله علیه و سلم خبر داده است که مردم در ایام فتنه به شهری که به آن دمشق گفته می شود و از بهترین شهرهای شام است پناه می برند پس آنها را از دشمنانشان پناه می دهد .

    گروهی از سلف گفتار خداوند متعال که می فرمایند ((و آن قوم را که مستضعف بودند، وارث مشرق‌ها و مغرب‌های سرزمینی ساختیم که به آن برکت بخشیده بودیم )) اعراف 137. را منظور از آن سرزمین شام می دانند .

    می گویم : گواه بر این تفسیر ، نص کتاب خداوند متعال است که می فرماید :

    منزّه است آن [خدايى‌] كه بنده‌اش را شبانگاهى از مسجد الحرام به سوى مسجد الاقصى -كه پيرامون آن را بركت داده‌ايم- سير داد، تا از نشانه‌هاى خود به او بنمايانيم، كه او همان شنواى بيناست.( اسراء 1 )

    که در حقیقت مسجد الاقصی که محل شب روی پیامبر در مسیر معراج بوده است خداوند اطرافش را که سرزمین شام باشد را دارای برکت گردانیده است .

    و الله متعال در جایی دیگر می فرمایند : ((و او و لوط را (از مکر و کید کافران) رستگار و به سرزمینی گسیل داشتیم که (از لحاظ مادی و معنوی) پرخیر و برکتش برای جهانیان کرده‌ایم. ))  ( انبیا 71 ) که در حقیقت سرزمینی که خداوند در آن برکت انداخته بود و ابراهیم و لوط بدانجا رفتند به اتفاق مفسرین ، سرزمین شام بوده است . 

    د. بديع السيد اللحام

    ترجمه عربی آن از کانال اهل السنة و الجماعة 

    ترجمه : عبدالله محمد دریایی