• مطالب پربیننده

    پاسخ به سوالات ( بر اساس فقه مذهب امام شافعی رحمه الله ) موضوع : دعاهایی که بر روی بیمار خوانده می شود

    نوشته شده در تاریخ : پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۴۵

    خداوند متعال رقیه ی شرعی را با اذنش سببی برای شفای بیماران قرار داده است و در مورد چگونگی رقیه ی شرقی احادیث زیادی از پیامبر صلی الله علیه و سلم وارد شده است

    سوال : می خواستم دعاهای که مریض و اطرافیانش آن را می خوانند تا بیمارشان شفا یابد را برایم بنویسید

    خداوند متعال رقیه ی شرعی را با اذنش سببی برای شفای بیماران  قرار داده است و در مورد چگونگی رقیه ی شرقی احادیث زیادی از پیامبر صلی الله علیه و سلم وارد شده است . بهترین چیزی که به وسیله ی آن طلب شفا می شود کتاب خداوند عزوجل است ، رسول الله صلی الله علیه و سلم ما را راهنمایی کردند که معوذتین ( سوره فلق و ناس ) و فاتحه را بر روی مریض بخوانید ، اگرچه تمام قرآن شفاست همانگونه که الله متعال می فرمایند : و ما آنچه را براى مؤمنان مايه درمان و رحمت است از قرآن نازل مى‌كنيم،اسراء 82 . اما این سوره ها در حصول مقصود امیدبخش تر است . در احادیث هم دعاهای زیادی در این زمینه وارد شده است از جمله : گفتار رسول الله صلی الله علیه و سلم که فرمودند : أذهب الباس رب الناس ، و اشف أنت الشافی ، لا شفاء إلا شفاؤک ، شفاء لا یغادر سقما ( روایت بخاری و مسلم )

    همچنین رسول الله صلی الله علیه و سلم وقتی عثمان بن ابی العاص از دردی در جسمش حکایت می کرد به او فرمود : دستت را بر روی موضع درد بگذار و بگو : بسم الله بسم الله بسم الله و بعد هفت بار بگو : أعوذ بالله و قدرته من شر ما أجد و أحاذر .

    همچنین ابوداود از ابودرداء روایت می کند که گفت : از رسول الله صلی الله علیه و سلم شنیدم که می فرمود : هر کسی بیماری دارد یا برادری از برادرانش به بیماری دچار است ، بگوید : ربنا الله الذی فی السماء تقدس اسمک ، امرک فی السماء و الارض کما رحمتک فی السماء ، اجعل رحمتک فی الارض ، اغفر لنا حوبنا و خطایانا انت رب الطیبین انزل رحمة من رحمتک و شفاء من شفائک علی هذا الوجع فیبرأ .

    البته برادر سوال کننده می تواند به برخی از کتب مورد اعتماد مانند حصن المسلم للقحطانی و.. مراجعه کند که دعاهای صحیح زیادی در آن است . و الله تعالی اعلم . 

    منبع : دارالافتاء القطری ، شماره فتوا : 19900 .