• مطالب پربیننده

    پاسخ به سوالات : موضوع : وظائف فرشتگان

    نوشته شده در تاریخ : پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۵:۳۲

    فرشتگان وظائف گوناگونی دارند ، گروهی همواره در تسبیح و ستایش پروردگارند ، و جماعتی به اموری مشغولند که ما را از آنها اطلاعی نیست

    سوال 

    در مورد برخی از وظائف فرشتگان مختصرا توضیح دهید 

    جواب 

    فرشتگان وظائف گوناگونی دارند ، گروهی همواره در تسبیح و ستایش پروردگارند ، و جماعتی به اموری مشغولند که ما را از آنها اطلاعی نیست و دسته ای در حیات آدمیان تاثیر گذارند ، عزرائیل یا ملک الموت قابض ارواح و مامور مرگ است . ممکن است عزرائیل دستیاران و همکارانی از جنس فرشته را در قبض ارواح به کار گیرد . بعضی از دانشمندان اسلامی ، فرشته ی مرگ را نیرویی فرا حسی می دانند که وجودش علت برای از دست دادن حیات است همچنانکه روح که لطیفه ای از جهان ماوراء است هنگامی که در بدن آدمی وارد شود به او ، حیات و نیرو می بخشد ، نیروی منفی ضد حیات ، که ملک الموت نام دارد زندگی را از آدمیان باز می گیرد تا ابدیت از آن خداوند شود و موجوداتی که در جهان اینسویی و آن سویی اند حادث و غیر ابدی به شمار آیند . 

    میکائیل ، فرشته ی روزی است و آدمیان را به نسبت تلاش ها و زحماتشان و عوامل شناخته و ناشناخته ، رزق و بهره می رساند . این نیروی شگفت انگیز ، درهای قبض و بسط ثروت و اندوخته های مادی را به روی انسان می گشاید و نظام جسمانی را به عالم روحانی می پیوندد. 

    ممکن است این فرشته به افکار و اندیشه ها راه یابد و رزق مقسوم به معنی بهره وری انسان از مواهب طبیعی زمینی و استفاده ی از این روزی برای ادامه ی حیات به حساب آید . آیا میزان کالری روزانه ، و اندازه ی مشخص متابولیسم و چند لیتر خون و مقدار غذایی که حیات ما را تضمین می کنند ، روزی ما نیستند ؟! و نیروهایی که عوامل نگهدارنده ی زندگی به حساب می آیند ، یاوران و دستیاران میکائیل نمی باشند ؟! 

    جبرئیل ، فرشته ی پیام آور خداوند بر پیامبران است که بین خالق و خلق ، ارتباط ایجاد می کند و بشر زمینی را با جهان ماورا آشنایی می بخشد . مشرکان و معاندان نمی توانستند وجود جبرئیل را بپذیرند و همواره در این راه ، به مخالفت بر می خاستند . 

    منبع : عقائد اهل سنت ، تالیف دکتر مجد مکی با ترجمه ی فیض محمد بلوچ ، ج 1 ، ص 439 -440 .