• مطالب پربیننده

    اصلاح تدریجی بر اساس بصیرت و فهم و دیانت و رهبریت صحیح

    نوشته شده در تاریخ : يكشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۲۰

    .. لازم است اصلاح تدریجی ، و براساس تخصص و رعایت تناسب زمانی باشد

    دکتر فلسطینی ماجد عرسان کیلانی در کتاب ارزشمندش (( هکذ ظهر جیل صلاح الدین و هکذا عادت القدس )) می گوید :

    فضیل بن عیاض می گوید : اعمال اگر مخلصانه بوده ولی درست و صحیح نباشد ، مقبول درگاه الهی نیست  و اگر صحیح بوده اما در آن اخلاص نباشد بازهم پذیرفته نمی شود . لذا باید خالصانه و صحیح باشد .

    .. لازم است اصلاح تدریجی ، و براساس تخصص و رعایت تناسب زمانی باشد . هرگاه ما این قانون را درک کنیم ، مشکل جهان اسلام را هم درک خواهیم کرد ، مشکله ای که اکثریت در موردش سرود ناتوانی سر می دهند و در موردش می ابراز می دارند : از دستان ما کاری ساخته نیست ، و این دیواری سحر گونه باعث شده است که مسلمان را زمین گیر کند و مانع از انجام تکالیفش گردد . و در حقیقت برداشتن این مانع ، باعث می گردد یک مسلمان بتواند انسانی سالم و آرمانی شده که در جهت رشد و ترقی گام بردارد . پس تدریجی کار کردن و تخصص و رعایت تناسب زمانی کلید باز شدن این مشکل است . مولف ادامه می دهد : در حقیقت مقوله ی  تدریجی عمل کردن در اذهان ما رنگ باخته است و این باعث گشته که ما را به سوی خیزشی محال فرا خواند ، چرا که ما فرق بین استراتژی دراز مدت ثابت و تاکتیک زمانی متغیر را نمی دانیم . و این باعث شده است که شکست یکی از قوانین زندگی ما گردد و فعالان یا در گوشه های ناامیدی و یاس به انزوا کشانده شوند و یا در دره های افراطی گری سقوط کرده و جزء پرخاشگران اجتماعی گردند . 

    و ادامه می دهد : تفکرات اصلاح گرایانه اگر در قالب اعمال و تطبیقات استوار و صحیح ریخته نشود ، دچار افراطی گری خواهد شد که جامعه را به اضمحلال خواهد کشاند و عمق تخریب در آن بگونه ای سریع خواهد بود که مانند تشعشعات بمب اتم چیزی جلودارش نخواهد بود .

    از کتاب هکذا ظهر جیل صلاح الدین و هکذا عادت القدس تالیف دکتر ماجد عرسان کیلانی