• مطالب پربیننده

    فقهاء یا خطباء ؟

    نوشته شده در تاریخ : شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۲۵

    امتی که زمام امورش در دست فقیهانی باشد که با قوانین ساخت مجتمعات و علل نابودی آنها آشنایند و به درستی چگونگی تطبیق این قوانین را می دانند ، قطعا امتشان را به سوی پیشرفت و پیروزی رهنمون می سازند

    خطباء یا فقهاء

    دکتر فلسطینی ماجد عرسان کیلانی در کتابش (( هکذا ظهر جیل صلاح الدین و هکذا عادت القدس )) می گوید :

    امتی که زمام امورش در دست فقیهانی باشد که با قوانین ساخت مجتمعات و علل نابودی آنها آشنایند و به درستی چگونگی تطبیق این قوانین را می دانند ، قطعا امتشان را به سوی پیشرفت و پیروزی رهنمون می سازند .

    اما امتی که اموراتش در دست خطباء است ، خطیبانی که به نیکی می دانند چگونه با احساسات و عواطف بازی کنند ، چنین امتی پیوسته سرگرم آرزوهاییست که خطیبان آنها را بر می انگیزانند، و هرگاه با چالشی مواجه شده نمی دانند چه تصمیمی را بگیرند و در نتیجه دچار شکست شده و قوم خود را به سرای هلاکت در می آورند .

    مولف جنگ بدر را شاهد می آورد که چگونه توانست فقه پیامبر صلی الله علیه و سلم بر خطابت ابوجهل و همراهانش غالب آید ابوجهلی که از  قوانین تاسیس امت ها ، قوانین آماده سازی نیروها و قوانین پیروزی و پیشرفت اطلاعی نداشت در حالی که پیامبر صلی الله علیه و سلم به همه ی اینها واقف بود.

    همچنین مولف جنگ حزیران سال 1967 میلادی را مثال می زند که در آن اسرائیل استراتیجی پیامبر صلی الله علیه و سلم را پیاده ساخت و برای امتش هدفی والا که بخاطر آن جانفشانی کند قرار داد ، سپس وحدت کلمه را در بینشان ایجاد نمود ، امورات آماده سازی و بهره گیری از نیروها را به درستی انجام داده کما اینکه از چگونگی بکار گیری وضعیت جغرافیایی معرکه و قوانین آماده سازی به نحو مطلوبی استفاده کرد ، اما در مقابل ، عرب روش ابوجهل را در پیش گرفته ، و لذا امتش را از داشتن هدفی والا محروم ساخت ، و با القای خطابات و سخنرانیهای آتشین وارد میدان جنگ شد ، نتیجه جنگ حزیران مانند جنگ بدر شد با این تفاوت که اسرائیل پیروز میدان نبرد بود . 

    مولف هدفش را از این بحث  مشخص می کند و می گوید :

    ما می خواهیم توجه ها را معطوف نماییم به : ضرورت وجود فقهاء در اجتماع بشری ، فقهایی که به نیکی بتوانند قوانین مناسب مجتمعات بشری را کشف کرده و کیفیت تاثیر گذاری آن قوانین را به درستی تجزیه و تحلیل نمایند . 

    و در ادامه مولف قوانین را شرح می دهد که : در حقیقت سلامت و بیماری اجتماعات بشری ، رابطه ی مستقیم با سلامت و بیماری افکار دارد ، و این نکته در گفتار خداوند متعال کاملا مشهود است که می فرمایند : در حقیقت خداوند حال قومی را تغییر نمی دهد ، تا آنان حال خود را تغییر دهند . و در جایی دیگر می فرمایند : خداوند نعمتی را که بر قومی ارزانی داشته تغییر نمی دهد مگر آنکه آنان آنچه را در دل دارند تغییر دهند ..

    منبع : هکذا ظهر جیل صلاح الدین و هکذا عادت القدس تالیف دکتر ماجد عرسان کیلانی 

    ترجمه : واحد ترجمه مدرسه ی دینی سلطان العلماء قشم - طولا