• مطالب پربیننده

    آداب معاشرت جنسی با همسر

    نوشته شده در تاریخ : پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۱۷

    از جمله آداب نزديکي، لمس کردن، بغل کردن و ملاعبه و معاشقه است که قبل از نزديکي با عروس لازم است انجام شود.

    سوال : می خواستم در مورد آداب نزدیکی با همسر از نظر شرع مطالبی را در سایتتان بذارید ، با تشکر 

    برخی از آداب ارتباط جنسی با همسر به شرح ذیل است : 
    1- از جمله آداب مباشرت اين است که زن و مرد لباسهاي خود در آورند، زيرا درآوردن لباس موجب راحتي و آسايش جسمي است و حرکات بدن را تسهيل مي‌کند و بهره‌گيري را افزايش داده و بر انس و الفت زن و شوهر مي‌افزايد. البته بهتر است که عريان شدن کامل در زير پوششي باشد زيرا در روايتي از «احمد» و «ترمذي» و «ابوداوود» آمده که رسول خدا صلي الله عليه وسلم  فرمود: «خدايتعالي بسيار باحيا و پوشاننده گناه است و پوشيده بودن را هم دوست مي‌دارد.»
    و در روايتي ديگر از «ترمذي» آمده است که آن حضرت صلي الله عليه وسلم  فرمود: «از عريان شدن بپرهيزيد، زيرا ملايکي همراه شما هستند که فقط در دو وقت از شما جدا مي‌شوند، يکي موقع قضاي حاجت و ديگري وقت نزديکي، پس از آنان شرم داشته باشيد و حق احترامشان را بجاي آوريد.» قبلاً هم حديثي را بيان کرديم که حضرت عايشه رضي الله عنها  گفت: «رسول خدا صلي الله عليه وسلم  در تمام مدت زندگي نه از من ديد و نه من از او ديدم [منظور ديدن شرمگاه و اعضاي تناسلي است].
    2- از جمله آداب نزديکي، لمس کردن، بغل کردن و ملاعبه و معاشقه است که قبل از نزديکي با عروس لازم است انجام شود. بنابر آنچه «ابومنصور ديلمي» در مسندالفردوس از پيامبر اکرم صلي الله عليه وسلم  روايت نموده که فرمودند: «يکي از شما همچون چهارپايان با همسرش نزديکي نکند، بلکه قبل از نزديکي لازم است بينشان واسطه‌اي باشد، گفتند: واسطه چيست؟ فرمود: بوسه و صحبت.
    همچنين ابومنصور روايت نموده که حضرت صلي الله عليه وسلم  فرمود: «سه چيز نشانه ناتواني است که يکي از آنها اين است که مرد به زن يا جاريه [کنيز] خود نزديک شود و بدون آنکه با او سخن بگويد يا آماده‌اش کند، عمل جنسي را انجام دهد يا اينکه قبل از او به لذّت جنسي برسد».
    بنابراين احاديث مي‌توان استدلال نمود که شوهر بايد در هنگام عمل جنسي از همراهي و سازگاري زن و با هم رسيدن به اوج لذّت و انزال اطمينان حاصل کند.
    امام محمد غزالي در کتاب «احياءالعلوم» مي‌گويد: «هرگاه نياز مرد برآورده شد نبايد زنش را رها کند، بلکه بايد صبر کند تا او نيز به لذّت جنسي برسد. چه بسا که زن از جهت رسيدن به لذّت و اوج هيجان جنسي مقداري تأخير داشته باشد. پس اگر در حالتي که زن در هيجان جنسي است او را رها کند موجب ناراحتي و آزار او مي‌گردد و اختلاف طبع هر دو در رسيدن به مرحلة انزال موجب نفرت زن مي‌شود، در حاليکه اگر انزال همزمان باشد براي هر دو لذت‌بخش است».( احياءالعلوم، ج 2، ص 50، باب آداب مباشرت.)
    3- از جمله آداب مباشرت خواندن دعا است. «بخاري» از ابن‌عباس رضي الله عنه  روايت مي‌کند که پيامبر اکرم صلي الله عليه وسلم  فرمود: «هر کدام از شما که براي نمودن نزد همسرش رفت، بگويد: بسم‌الله، اللهم جنبنا الشيطان و جنّب الشيطان ما رزقتنا». [به نام خدا، پروردگارا؛ شيطان را از ما دور کن و از آنچه به ما ارزاني مي‌کني (منظور فرزند است) نيز شيطان را دور نما». پس اگر خداي تعالي فرزندي به آنان ببخشد، هيچگاه شيطان نمي‌تواند به او ضرري برساند.]
    4- شوهر به هر کيفيتي که بخواهد مي‌تواند با زنش نزديکي كند شرط آنکه دخول فقط در «فرج» باشد.
    اين اصل را از فرموده خداي عزّوجل استنباط کرده‌ايم، آنجا که مي‌فرمايد: «زنانتان کشتزار شمايند، پس با زنانتان نزديکي کنيد هر طوري که مي‌خواهيد.»( بقره: 223)
    مفهوم آيه اين است که دخول بايد فقط در فرج زن باشد زيرا فقط فرج زن است که محل کشت مي‌باشد اما کيفيت نزديکي بستگي به خواست زن و شوهر دارد، به پهلو، از جلو يا پشت، اما دخول يکي باشد که آن هم فقط فرج است.
    بهترين شکل نزديکي با زن:
    بهترين شکل نزديکي آن است که مرد روي زن قرار گيرد، به‌گونه‌اي که زن به پشت خوابيده و پاهايش بالا آمده باشد، سپس مرد را به سينه‌ي خود بچسابند تا هر دو به اوج لذّت جنسي برسند.
    اين کيفيت جماع از قول حضرت عايشه  رضي الله عنها روايت شده، وقتي که شخصي از ايشان در باره چگونگي نزديکي با زن سؤال نمود و آن در حديثي که «مسلم» از ابوموسي اشعري روايت کرده، آمده است که گروهي از مهاجرين و انصار در موجبات غسل اختلاف نظر داشتند. انصاري‌ها مي‌گفتند: فقط زماني غسل واجب مي‌شود که انزال صورت مي‌گيرد. اما مهاجرين مي‌گفتند: خير، اختلاط زن و مرد (کنايه از دخول) موجب غسل است. ابوموسي اشعري مي‌گويد من اين اختلاف را رفع خواهم کرد. مي‌گويد خدمت حضرت عايشه رضي الله عنها رفتم و اجازه گرفتم، ايشان اجازه دادند، گفتم: «مادر! سؤالي دارم، اما از پرسيدن آن شرم دارم». فرمود: «شرم نکن!» از من سؤال کن مانند مادرت که تو را به دنيا آورده است، زيرا من مادر تو هستم.» گفتم چه چيزي موجب غسل مي‌شود؟ فرمود: با فرد آگاهي مواجه شدي. پيامبر خدا صلي الله عليه وسلم  فرمود: هرگاه مرد بين چهار دست و پاي زن نشست (مقصود بين دو دست و دو پا) و دوختان به هم رسيد [دخول سر آلت مرد در فرج زن] غسل بر هر دو واجب مي‌شود.»
    در اينجا لازم است براي رفع بعضي ابهامات توضيح دهيم که در چهار صورت غسل بر زنان واجب مي‌شود:
    1-    بعد از قطع خون حيض،
    2-     بعد از اختتام نفاس،
    3-     خروج مني در خواب و عالم رؤيا (البته بهتر است نسبت به خروج مني، يقين حاصل شود و صرف خروج هر ترشحي موجب غسل جنابت نيست، علامت سه‌گانه تشخيص مني عبارتند از: خروج با جهش مايع سفيد رنگ که همراه با شهوت جنسي و سرانجام سستي بدن است)،
    4-      نزديکي و جماع شوهر با زن که در اينصورت خروج مني شرط نيست. خانمهاي مسلمان براي فهم بهتر احکامشان مي‌توانند به کتاب «هديه‌اي به خواهران» ترجمه مولوي نذير احمد اسلامي (در دو جلد) مراجعه کنند.
    5- اگر مجدداً قصد نزديکي داشته باشند، شخص وضو بگیرد. دليل ما حديثي است که «مسلم» و «ابوداوود» از پيامبر صلي الله عليه وسلم  روايت کرده‌اند که فرمود: «هر گاه هر کدام از شما با زنش نزديکي کند، سپس مجدداً قصد تکرار آن را داشته باشد، بايد وضو بگيرد، زيرا وضو گرفتن براي انجام مجدد آن، موجب نشاط خواهد شد».
    6- بهتر است زن و شوهر بعد از نزديکي براي غسل کردن عجله کنند ولي اگر حال و حوصله نداشتند پس مستحب است که قبل از خواب وضو بگيرند.
    «مسلم» از عبدالله‌بن قيس روايت نمود که مي‌گويد: از عايشه ل پرسيدم که رسول خدا صلي الله عليه وسلم  در وقت جنابت چه مي‌کردند؟ آيا قبل از خواب غسل مي‌کرد يا بعد از خواب غسل مي‌فرمود؟ فرمودند: «هر کدام از اين کارها را انجام مي‌داد، گاهي غسل مي‌کرد بعد مي‌خوابيد و بعضي اوقات هم وضو مي‌گرفت و مي‌خوابيدم». گفتم: خدا را سپاسگزارم که در اين امر براي ما مجال و گشايش قرار داده است.
    البته واضح است که غسل بهتر است زيرا هر کدام که براي اداي نماز صبح از خواب برخاستند بدون تنبلي و مشقت يا سختي، نماز مي‌خوانند و نمازشان هم فوت نمي‌شود، خصوصاً در فصل زمستان که امکان سرماخوردگي و ابتلاء به زکام هم وجود دارد.
    7- جايز است که زن و شوهر در يک مکان يا يک ظرف غسل نمايند. زيرا در روايتي از «شيخين» آمده است که عايشه ل فرمود: «من و پيامبر خدا صلي الله عليه وسلم  از يک ظرف آب براي غسل استفاده مي‌کرديم و هر دو دستان خويش را داخل ظرف مي‌کرديم، طوري که مي‌گفتم مقداري از آب را براي من بگذار».
    همچنين مانعي ندارد که در هنگام غسل، زن و شوهر عريان باشند، ليکن با توجه به حديث «الله احق ان يستحيا منه» که ذکر شد، اگر پوشيده باشند بهتر است.
    آنچه ذکر نموديم مهمترين ديدگاههاي شرع مقدّس اسلام در رابطه با مسائل جنسي و مباشرت و نيز برترين آدابي بود که در ارتباط با مباشرت و چگونگي انجام عمل جنسي از زاويه شريعت غرّاي الهي، بيان گرديد.

     منبع :http://ahlesuna.blogfa.com