• مطالب پربیننده

    سختیهای روز قیامت – توزیع نامه ی اعمال

    نوشته شده در تاریخ : پنجشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۰۹

    اعمال انسانها در روز قیامت در سه مرحله بر آنها عرضه می شود : دو مرحله ، مرحله ی مجادله و عذرآوری و مناقشه است و در مرتبه سوم نامه های اعمال داده می شود

    یکی از صحنه های هراسناک روز قیامت که قلب ها را از جا می کند ، انتشار نامه ی اعمال و قرار گرفتن هر نامه ای در دستان صاحبش است . برخی نامه ی اعمالشان را به دست راست و برخی دیگر با دست چپ می گیرند ، سردرگمی و ترس و وحشت همه ی مردم را در بر می گیرد تا اینکه هر کسی کارنامه اش را می گیرد ؛ و این بشارت و سروری برای مومنین و اندوه و ناراحتی برای کافران و منافقین خواهد بود .

    خداوند متعال می فرماید : ((اما کسی که نامه اعمال او را به دست راستش دهند (با کمال نشاط و شادمانی و سربلندی به اهل محشر) گوید: بیایید نامه مرا بخوانید. من ملاقات این روز حسابم را اعتقاد داشتم (و در دنیا به گناه نپرداختم) این چنین کس در عیش و زندگانی خوش خواهد بود. در بهشت عالی رتبه (ابدی) که میوه‌های آن همیشه در دسترس (بهشتیان) است (و خطاب رسد که) از طعام و شرابهای لذیذ و گوارای بهشتی هر چه خواهید تناول کنید، شما را گوارا باد، که این پاداش اعمال ایّام گذشته دنیاست که (بر امروز خویش) پیش فرستادید.. و اما آن کس که کتاب عملش به دست چپ دهند (با کمال شرمندگی و اندوه) گوید: ای کاش نامه مرا به من نمی‌دادند. و من هرگز از حساب اعمالم آگاه نمی‌شدم. ای کاش مرگ مرا از چنگ این غصه و عذاب نجات می‌داد. (ای داد که) مال و ثروت من امروز به فریاد من نرسید. همه قدرت و حشمتم نابود گردید...)) الحاقة: 19 - 29].

    امام احمد از ابی موسی روایت می کند که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند : اعمال انسانها در روز قیامت در سه مرحله بر آنها عرضه می شود : دو مرحله ، مرحله ی مجادله و عذرآوری و مناقشه است و در مرتبه سوم نامه های اعمال داده می شود ، برخی با دست راست و برخی دیگر با دست چپ آن را می گیرند . ))

    ابن جریز از مجاهد بن موسی از یزید بن سلیم بن حیان از مروان اصغر از ابی وائل از عبدالله روایت کرده است که گفت : مردم در روز قیامت سه بار در مورد اعمالشان آگاهی می یابند ، دو مرحله اول ، مراحل عذر آوری و رسیدگی به مناقشات است و در عرضه ی سوم نامه های اعمال به صاحبانش داده می شود . )) سعید بن ابی عروبة از قتاده به صورت مرسل مانند این را روایت کرده است .

    منبع : نواراسلام