• مطالب پربیننده

    سختیهای روز قیامت – جاری شدن و بر افروخته شدن دریاها

    نوشته شده در تاریخ : پنجشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۵۶

    ما در این عصر به قدرت عظیم انفجاری ذرات حتی کوچکتر از آب ، کاملا واقفیم ، پس چه صحنه ی وحشتناکی خواهد شد در صورتی که تمام ذرات آب های موجود در دریاها و اقیانوس ها منفجر و بر افروخته شوند

    یکی از حوادث بزرگ قیامت که گویای هراسناک بودن آن روز است ، انفجار و برافروخته شدن دریاهاست ، دریاهایی که قسمت اعظم کره زمین را تشکیل داده و در اندرونش موجودات زنده گوناگونی به سر می برند ، و بر رویش کشتی ها در نهایت آرامش در رفت و آمد هستند ، در آن روز منفجر می شوند . ما در این عصر به قدرت عظیم انفجاری ذرات حتی کوچکتر از آب ، کاملا واقفیم  ، پس چه صحنه ی وحشتناکی خواهد شد در صورتی که تمام ذرات آب های موجود در دریاها و اقیانوس ها منفجر و بر افروخته شوند ، واقعا منظره ی هولناکی خواهد بود و شعله هایش گوشه های فضا را پر خواهد کرد ، خداوند متعال می فرماید : ((و آنگاه كه درياها از جا بركنده گردند، )) سورة الانفطار آية: 3) و می فرماید : ((درياها آنگه كه جوشان گردند، )) سورة التكوير آية: 6)

    حافظ ابن کثیر می گوید : در مورد معنی کلمه ی (( المسجور )) اختلاف کرده اند : بعضی ها گفته اند : منظور این است که در روز قیامت به صورت آتش بر افروخته می شوند و معنای (( و اذا البحار سجرت )) تکویر 6 این است که به صورت آتش در آمده و جایگاه حضور انسانها در محشر را احاطه می کند . سعید بن مسیب از علی بن ابیطالب نیز این قول را روایت کرده است و از ابن عباس هم روایت شده و سعید بن جبیر و مجاهد و عبدالله بن عبید بن عمیر و غیره هم قائل به این قولند . علاء بن بدر می گوید : دریا مسجور نامیده شده است به این خاطر که آبی از آن نوشیده نمی شود و درختی به وسیله ی آن آبیاری نمی گردد و دریاها در روز قیامت هم اینگونه خواهند بود .

    سجر در لغت عرب- همانگونه که در تفاسیر آمده است- بر سه معنا اطلاق می شود : مملو گشتن ، برافروخته شدن و خشکیده شدن ، احتمال دارد این آیه هر سه معنا را شامل شود به این صورت که در آن زمان هر سه مرحله بر دریاها خواهد گذشت و لذا با لفظی از آن تعبیر شده که همه ی معانی را شامل گردد.

    این بدان معناست که در روز قیامت ابتدا آب دریاها به هم می پیوندند بگونه ای که به یک دریا تبدیل شده ، سپس با آتشی که در زیر دریاست بر افروخته می گردد و در نهایت خشک شده و آبش از بین می رود . و خداوند داناتر است .

    منبع : نوار اسلام