• مطالب پربیننده

    پاسخ به سوالات موضوع : تبرک به آثار صالحین

    نوشته شده در تاریخ : چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۶:۴۵

    اینکه اسماء دختر ابوبکر رضی الله عنهما لباس پیامبر صلی الله علیه و سلم را برای درخواست شفای بیماران شسته و بدان تبرک می جست دلیل استحباب تبرک به آثار صالحین است .

    سوال 

    آیا تبرک به آثار صالحین درست است ؟

    جواب 

    امام حافظ محی الدین نووی رحمه الله تعالی می گویند : اینکه اسماء دختر ابوبکر رضی الله عنهما لباس پیامبر صلی الله علیه و سلم را برای درخواست شفای بیماران شسته و بدان تبرک می جست  دلیل استحباب تبرک به آثار صالحین است . 

    امام مسلم رحمه الله تعالی درصحیحش از اسماء دختر ابوبکر صدیق رضی الله عنهما در مورد لباس رسول الله صلی الله علیه و سلم که نزدش بود می فرماید : این جبه و لباس ، نزد عائشه رضی الله عنها بود ، تا اینکه ایشان وفات یافتند آنگاه آن را برداشتم و این لباسی بود که رسول الله صلی الله علیه و سلم قبلا آن را می پوشید و ما آن را برای شفای بیماران می شستیم و برای شفای بیماران بدان تبرک می جستیم .

    حافظ نووی رحمه الله تعالی - از بزرگان و مجتهدین شافعیه - درشرح صحیح مسلم رحمه الله در کتاب المنهاج شرح صحیح مسلم بن الحجاج ج 14 ، ص 269-270 ، تحقیق خلیل مامون شیحا ، ناشر : دار المعرفة ، بیروت ، چاپ هفدهم 1430 / 2009 م می گوید : این حدیث دال بر استحباب تبرک به آثار صالحین و نیکوکاران است .