• مطالب پربیننده

    پاسخ به سوالات : موضوع : تعریف مولود خوانی و اعمالی که در آن صورت می گیرد

    نوشته شده در تاریخ : يكشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۴۳

    شایسته است کارهایی در این مراسم انجام پذیرد که بیانگر شکر خداوند است ، مانند تلاوت قرآن ، غذا و صدقه دادن ، اجرای اناشید و مطالبی در مدح نبی اکرم صلی الله علیه و سلم که باعث طراوت قلب ها شده و شخص را بر انجام کار نیک و خداپسندانه تشویق نماید .

    سوال : چه اعمالی را می توان در مراسم مولود خوانی انجام داد و چه کارهایی ممنوع است ؟ و به طور کلی تعریف مولود خوانی چیست ؟ 

    جواب : 

    شیخ الاسلام حافظ زمانه احمد بن حجر رحمه الله جواب می دهد که : شایسته است کارهایی در این مراسم انجام پذیرد که بیانگر شکر خداوند است ، مانند تلاوت قرآن ، غذا و صدقه دادن ، اجرای اناشید و مطالبی در مدح نبی اکرم صلی الله علیه و سلم که باعث طراوت قلب ها شده و شخص را بر انجام کار نیک و خداپسندانه تشویق نماید . 

    اما در مورد سروده ها و برنامه های مفرحی که در این مراسم اجرا می شود باید گفت : آن برنامه هایی که باعث شادی در آن روز می شود و مباح است ، اشکالی ندارد اما برنامه هایی که حرام یا مکروه یا خلاف اولی است ، اجرای آنها جائز نیست . ( پایان کلام ابن حجر رحمه الله ) 

    امام سیوطی هم در تعریف مولود خوانی می گوید : اصل مولود خوانی عبارت است از اجتماع مردم در مکانی و قرائت مقداری از آیات قرآن کریم و ذکر روایات و آیات و اخبار وارده در مورد زندگی نبی اکرم صلی الله علیه و سلم و در نهایت سفره انداختن و پذیرایی شدن و غذا خوردن که بیشتر از این چیز دیگری نمی باشد و از جمله نوآوری های جدیدی است که شخص به خاطر آن پاداش داده می شود چرا که بیانگر بزرگداشت نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و سلم و اظهار شادی بخاطر تولد آن حضرت است . 

    منبع : الحاوی للفتاوی ، تالیف امام سیوطی ، چاپ دار الکتب العربی ، ص 199- 205 - 206 .