• مطالب پربیننده

    مصاحبه سایت سبزدلان گزیر با شیخ محمد علی خالدی حفظه الله چهره ی محبوب و دلسوز منطقه جنوب و سایر مناطق

    نوشته شده در تاریخ : چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۰۲

    ما شافعی مذهب هستیم ما بر آن دقت می کنیم که این مذهب همیشه معقول باشد چون ما تابع این مذهب هستیم. هیچ کس حق ندارد در مورد مذهب خودمان اظهار نظر بکند. ( آنرا زیر سوال ببرد ) همانطور که می دانید که مذهب شافعی علمايى دارد همه درجه اول و مطرح، مثلا امام محمد غزالی که در عهد خودش در مناظره هايی که با ایشان مى شد همه تسلیم حرفهای ایشان می شدند.

    قسمتی از مصاحبه ی سایت سبزدلان گزیر با شیخ محمد علی خالدی حفظه الله نویسنده و فعال دینی و پیشکسوت در زمینه های اجتماعی و از خیرین و مسجد و مدرسه سازان برتر

    الگوی شما در زندگی معنویتان کیست؟ 
    الگوی واقعی ما در زندگی مرحوم سلطان العلماء می باشد چون که اولا حافظ قرآن بودند ودوم اینکه در حدیث هم حافظ بودند همانطور که می دانید در حدیث به کسی حافظ می گویند که صد هزار حدیث حفظ باشد و سوم اینکه در مذاهب اربعه یعنی هر چهار مذهب مفتی بودند و در تمام علوم استاد بودند و درس می دادند تمام علوم یعنی نحو، صرف،منطق و غیره، چیزی حدود 36 علم می شود و در همه استاد بودند. و ما همیشه تلاش داشتیم که بعد از ایشان جای ایشان را روشن نگهداریم .

     کدام قسمت از سخنان شیخ الاسلام شیخ عبدالرحمن سلطان العلماء بیشتر برای شما جالب بوده؟ 
    ایشان کسی بودند که گذشته از مقام علمی در عبادت خدا هم جایگاه بالا داشتند مثلا ایشان از اول نیمه ى دوم شب برای عبادت به پا ایستاده بودند تا اذان صبح، این به طوری بود که همیشه شبها ادامه داشت و به یک شب خلاصه نمی شد و روزها هم هیچ وقت لبخند از لبان ایشان نمی افتاد همیشه شوخی می کردند و هر رشته ای در نظر بگیریم ایشان استاد بودند طبیب دارو ساز و در علم شرعی هم استاد بودندو همچنین نویسنده هم بودند. چیزی که باعث تاسف است اینکه تمام تالیفات شیخ از بین رفته، به این صورت بود که هر طلبه ای یک کتاب از پیش سلطان العلما می بردند و می گفتند از روی این می نویسیم و بر می گردانیم که اغلب اینها برنمی گرداندند. به همین دلیل این کتابها متفرق شدند. 

    مدرسه علوم ديني بندر لنگه سلطان علماء با شما رابطه دارد و نقش شما چیست ؟ 
    نقش ما این این است که ما شافعی مذهب هستیم ما بر آن دقت می کنیم که این مذهب همیشه معقول باشد چون ما تابع این مذهب هستیم. هیچ کس حق ندارد در مورد مذهب خودمان اظهار نظر بکند. ( زیر سوال ببرد ) همانطور که می دانید که مذهب شافعی علمايى دارد همه درجه اول و مطرح، مثلا امام محمد غزالی که در عهد خودش در مناظره هايی که با ایشان مى شد همه تسلیم حرفهای ایشان می شدند. پس به این نتیجه می رسیم که چه مقام علمی والايی داشته اند. در گلستان سعدی آمده است که از اما محمد غزالی پرسیدند "چگونه بدین پایه رسیدى از علم؟ كفت:هر چه که ندانستم از پرسیدن آن ننگ نداشتم" 

    به نظر شما جه کسی انسان موفقی است ؟ 
    کسی که رضایت خدا را بدست بیاورد انسان موفق است. و کسی که راه خدا را پیشه نماید انسان موفقی می باشد. اسلام منحصر است بر دو کلمه "افعل" این کار را انجام دهید "لا تفعل" یعنی این کار را انجام ندهید. اگر بر اساس این دوکلمه هر کاری که خدا فرموده انجام دهید ، انجام دهد و هر کاری که خدا انسان را از آن منع فرموده انجام ندهد این باعث می شود که به سعادت برسد همانطور که همیشه گفته ام خداوند در برابر هر حرامی صد هزار حلال قرار داده است مثلا خمر حرام است در برابرش انواع نوشابه های گازدار و نوشیدنیهای غیر گاز دار اگر قرار باشد حساب نماییم چیزی حدود صد هزار می شود که خداوند در برابر خمر، حلال فرموده است. چقدر بدبخت است کسی که این همه حلال را کنار بگذارد و دنبال خمر بگیرد

    چه صحبتی با جوانان دارید؟ 
    صحبت ما و انبیا به جوانان این است که از خدا ترس داشته باشند. انسان بايد ازهیچ جيز نترسد بجز خدا، برای اینکه هر کس از خدا بترسد زندگی آن شخص رو به خیر است. و اگر راه های که به رضایت خداوند می رسد را دنبال نماید به سعادت دنیا و آخرت خواهد رسید.