• مطالب پربیننده

    پاسخ به سوالات ( بر اساس فقه مذهب امام شافعی رحمه الله ) موضوع : مولود خوانی

    نوشته شده در تاریخ : شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۱۳

    جشن های مسلمانان در میلاد پیامبر صلی الله علیه و سلم و مناسبت های مشابه آن بدعت نامیده نمی شود

    سوال : آیا برگزار کردن مراسم مولود خوانی برای پیامبر صلی الله علیه و سلم بدعت و گناه محسوب می شود ؟ 

    جواب : خیر ، جشن های مسلمانان در میلاد پیامبر صلی الله علیه و سلم و مناسبت های مشابه آن بدعت نامیده نمی شود ،چرا که برگزار کنندگان این جشن ها ، آن را به عنوان جزئی از ذرات وجود دین به حساب نمی آورند و معتقد نیستند که آنها ، ستون دین و قسمت اصلی آن هستند و اگر ذره ای در آن سستی کنند ، اهمال کار و گناهکار به حساب آیند و بار سنگین این گناه به دوش آنها بیفتد ، بلکه آنها فقط فعالیت های اجتماعی هستند که از انجام آنها تحقق خیری دینی انتظار می رود . 

    آری جمع شدن مردم برای شنیدن داستان میلاد پیامبر صلی الله علیه وسلم امر جدیدی است که بعد از عصر پیامبر صلی الله علیه و سلم و بلکه در اوایل قرن ششم هجری شکل گرفت اما آیا این مساله می تواند دلیل کافی برای بدعت نامیدن آن باشد و آن را مشمول این حدیث پیامبر صلی الله علیه و سلم کند که فرمود : (( هر کس در دین ما چیز جدیدی را داخل کند که از آن نیست مردود و باطل است )) اگر چنین است پس زندگی شان را از هر چیز جدیدی که بعد از عصر پیامبر صلی الله علیه و سلم ایجاد شده است جدا سازند چرا که همه ( در چنین دیدگاهی ) بدعت محسوب می شود . 

    به اعتقاد ما برگزاری مراسم مولود خوانی یکی از سنت های حسنه ای است که هدف از آن محقق کردن خیر و نیکی ای است که به مصلحت دین بر می گردد .. . 

    منبع : اسلام پایگاه جوامع بشری دکتر محمد سعید رمضان بوطی رحمه الله ص 185 الی 187 .