• مطالب پربیننده

    تحقیقی پیرامون حدیث عمرو بن شعیب عن ابیه عن جده

    نوشته شده در تاریخ : شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۱۹

    قرارنیست چون حدیثی بامزاج یافکرماجور درنیامد فوراانراموردطعن قراردهیم.

    تحقیقی پیرامون حدیث عمروبن شعیب عن ابیه عن جده:    

       نویسنده : شیخ عبدالرحمن ایمانی مدرس مجتمع سلطان العلماء قشم - طولا          

    متن حدیث :   عن عمروبن شعیب عن ابیه عن جده رضی الله عنهم قال:قال رسول الله صلی الله علیه وسلم:(مرواولادکم بالصلاة وهم ابناء سبع سنين واضربوهم عليها وهم ابناءعشرسنين)

    رواه ابوداود والترمذي وغيرهم.                        

    برخي براين حديث طعن وارد ميكنندوبه دوجهت انراضعيف وخارج ازإحتجاج ميدانند:                          

    1-جهت اول:اينكه عمروبن شعيب هرانچه ازپدرش ازجدش روایت کند صحیح نیست زیراازصحیفه اش روایت کرده است.                                 

      2-می گویند دران عبدالملک بن ربیع بن سبره وجوددارد که ضعیف است.

    مناقشه:  اولا:عمروبن شعیب ثقه است.الحازمی میگوید:عمروبن شعیب ثقه است به اتفاق ا ئمه ي حدئث.      

         ابن شاهین درالثقات میگوید:قال احمدبن صالح:عمروسمع من ابيه عن جده وكله سماع وعمروثبت واحاديثه تقوم مقام الثبت.اما انچه یحیی بن معین میگویدکه عمروازپدرش نشنیده رداست چون دارقطنی میگوید سماع عمروبن شعیب ازپدرش ازجدش ثابت است وهمچنین احمد بن حنبل ودیگران.            

           حمدان الوراق میگوید:قلت لاحمد بن حنبل:عمروبن شعیب سمع من ابیه شیئا؟فقال :هوعمروبن شعيب بن محمدبن عبدالله بن عمروقدصح سماع بن شعيب من ابيه شعيب وصح سماع بن شعيب من جده عبدالله بن عمرو.                          

    ابن المدينى ميگویدقدسمع شعیب من عبدالله بن عمرووعمرومن شعیب.وهمچنین ابنحجر وذهبی وغیرانها .

    پس دیدیم که سماع عمروبن شعیب ازپدرش ازجدش شنیده .                                      

      ثانیا:عبدالملک بن ربیع:                    

    1-امام ذهبی میگویدثقه است.      

    2- العجلی میگوید:ثقه است .           

    3- ابن حجرمیگوید:صدوق است        

    4- امام مسلم درصحیحش به اواحتجاج کرده ودرباب النکاح ازاوروایت کرده است


     پس میبینیم که عبدالملک هم موردثقه علمای حدیث است وهیچ ضعفی دراونیست.وعلمای حدیث همه این روایت راصحیح دانسته وتحسین کرده اندوازانها:حاکم وذهبی وابن ملقن وابن حجر وامام نووی وشعیب ارنوءوط وشیخ البانی ودیگرعلمای حدیث.                      

      نکته قرارنیست چون حدیثی بامزاج ما یافکرکج ماجورررنیومدفوراانراموردطعن قراردهیم.                                    

    منابع:                                       

        1-تقریب التهذیب:ابن حجرالعسقلانی 

    2-اکمال تهذیب الکمال:مغلطای بن قلیج

    3-المغنی فی الضعفاء:ذهبی

    4-سیراعلام النبلاء:ذهبی

    5-کتاب الرجال صحیح المسلم:احمدبن ابوبکربن منجویه

    6-الکاشف :ذهبی

    7-الثقات:ابن حبان

    8-الثقات:ابن خلفون الابنی ودیگرمنابع.