• مطالب پربیننده

    پاسخ به سوالات ( بر اساس فقه مذهب امام شافعی رحمه الله ) موضوع : قنوت

    نوشته شده در تاریخ : پنجشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۱۵

    قنوت در هنگام اعتدال در رکعت دوم نماز صبح و رکعت آخر سنت وتر در نیمه ی دوم ماه رمضان و نیز در رکعت آخر هر نمازی به هنگام مصیبت ها و بلاها مشروع است

    سوال 

    قنوت درنماز و با چه کیفیتی خوانده می شود ؟ 

    جواب : قنوت در هنگام اعتدال در رکعت دوم نماز صبح و رکعت آخر سنت وتر در نیمه ی دوم ماه رمضان و نیز در رکعت آخر هر نمازی به هنگام مصیبت ها و بلاها مشروع است .

    دلیل : امام احمد و سایرین از انس رضی الله عنه روایت کرده اند که گفت : رسول خدا صلی الله علیه و سلم تا وقتی که از دنیا رفتند بر خواندن قنوت نماز صبح مداومت داشتند . 

    همچنین امامام بخاری ( 956 ) و مسلم ( 677 ) روایت کرده اند که از انس رضی الله عنه سوال شد : آیا پیامبر خدا صلی الله علیه و سلم در نماز صبح قنوت می خواندند ؟ جواب داد : بله ، مجددا سوال شد آیا قبل از از رکوع قنوت می خواند ؟ گفت : بعد از رکوع به صورت کوتاه . 

    ابوداود ( 1425 ) از حسن بن علی رضی الله عنهما روایت کرده است که گفت : رسول خدا صلی الله علیه و سلم کلماتی را به من یاد داد که آنها را در ( قنوت ) وتر می خوانم : 

    اللهم اهدنی فیمن هدیت و عافنی فیمن عافیت و تولنی فیمن تولیت و بارک لی فیما أعطیت و قنی شر ما قضیت إنک تقضی و لا یقضی علیک و إنه لا یذل من والیت و لا یعز من عادیت تبارکت ربنا و تعالیت .

    علما به دلیل روایت های صحیح در خصوص فرستادن صلوات بر پیامبر صلی الله علیه و سلم بعد از دعا و ذکر ، اضافه کردن مطالب زیر را به قنوت مستحب دانسته اند : 

    فلک الحمد علی ما قضیت ، نستغفرک اللهم ربنا و نتوب الیک و صلی الله علی سیدنا محمد النبی الامی و علی آله و صحبه و سلم . 

    منبع : فقه منهجی ص 161 - 162 .