• مطالب پربیننده

    پاسخ به سوالات ( بر اساس فقه مذهب امام شافعی رحمه الله ) موضوع : قضای روزه

    نوشته شده در تاریخ : يكشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۰۳

    هر کس به علت سفر یا بیماری ، روزه ی قسمتی از ماه رمضان را نگیرد ، قضای آن مدت قبل از آمدن ماه رمضان سال بعد بر او واجب است

    سوال 

    فردی بیماری اعصاب دارد ، با اینکه فصل تابستان تا حدی که می تواند ، روزه هایش را بجا می آورد ، آیا روزهایی که نمی تواند روزه بگیرد ، قضای روزه اش را باید در فصل تابستان ( که رمضان در آن قرار داشته است ) بگیرد یا اشکالی ندارد که در فصل زمستان قضای روزهایش را بجای آورد ؟ 

    جواب : در ارتباط با قضای روزه مساله ی زیر مطرح است : 

    هر کس به علت سفر یا بیماری ، روزه ی قسمتی از ماه رمضان را نگیرد ، قضای آن مدت قبل از آمدن ماه رمضان سال بعد بر او واجب است . اگر بر اثر سهل انگاری ، قضای آن را به تاخیر انداخت تا اینکه ماه رمضان دیگر شروع شد ، گنهکار شده و قضای روزه همراه با فدیه بر او واجب است . فدیه عبارت است از اینکه در عوض هر روز ، روزه ی ماه رمضان ، از قوت غالب شهر ، یک مد ( 600 گرم ) طعام به فقرا صدقه داده شود فدیه با تکرار سال های بعد ، تکرار می شود . 

    اما اگر عذر شخص ادامه داشت و تا رمضان بعد نمی توانست قضا بگیرد تنهای قضای آن واجب بوده و برای این تاخیر فدیه واجب نیست ، لذا در قضا فصل تابستان و یا زمستان مطرح نیست و معیار بالا مد نظر قرار می گیرد . 

    ( فقه منهجی ج 1 ص 375 )