• مطالب پربیننده

    پاسخ به سوالات ( بر اساس فقه مذهب امام شافعی رحمه الله ) موضوع: لمس زن و بطلان وضو

    نوشته شده در تاریخ : پنجشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۰۰

    فلسفه ی تازه کردن وضو بعد از تماس بین اشخاص نامحرم همانا جلوگیری کردن از تفرقه خاطر و تحصیل آرامش روحی و فکری است که شخص نمازگزار با تمام وجود - روحا و جسما - متوجه پیشگاه خداوند متعال شود .

    سوال 

    موضوع : لمس زن و بطلان وضو 

    ضمن خسته نباشید ، سوالم این بود که آیا برخورد فیزیکی جزئی از بدن به نامحرم هر چند اندک یا زیاد به هر جهت منجر به باطل شدن وضو می شود یا نه ؟ یادآور می شوم برخورد کاملا اتفاقی و به صورت غیر عمد می باشد مثلا هنگام تحویل وسایل به مشتری یا تردد در خیابان یا اماکن عمومی دیگر ، امیدوارم راهنماییم کنید خداوند به شما اجر دهد . 

    جواب مختصر : وضو را باطل می کند . 

    جواب تفصیلی : دست زدن مرد به زن خود و یا زنی نامحرم بدون پرده و پوشش ، سبب باطل شدن وضوی هر دوی آنها می شود . زن نامحرم ( اجنبی ) زنی است که شخص می تواند با وی ازدواج نماید . خداوند متعال در بیان موجبات وضو می فرمایند : (( او لامستم النساء : یا اگر زنان را لمس نمودید )) . 

    همچنان که در قرائت متواتر ( لَمَستم ) نیز وارد شده است پس ( لامستم ) به معنی ( لَمَستم ) است ( یعنی تماس پوستی ) . در این زمینه فرقی نمی کند عمدی باشد یا سهوی ، به اختیار باشد یا بدون اختیار ، از روی شهوت باشد یا بدون شهوت . 

    فلسفه ی شکستن وضو از اشخاص نامحرم :

    حس لامسه وسیله ی تحریک احساسات جنسی است بدین سبب شارع مقدس پس از تماس پوست دو نفر نامحرم که هر یک برای دیگری منبع تغذیه ی شهوی هستند وضو را لازم دانسته که تحریکات ایجاد شده در جسم راکه شبیه آثار برق گرفتگی است بر طرف و یا حداقل تخفیف دهد . 

    ممکن است سوال شود : پیرزن یا پیرمرد هشتاد ساله از رده ی جنسی خارج شده چه احساسی می تواند داشته باشد تا تحریک شود و اگر تحریک هم بشود چه تاثیری خواهد داشت ؟ جواب این است : انسان بحسب فطرت دارای غریزه ی جنسی است و غریزه از او هیچگاه جدا نمی شود اگرچه مقطوع النسل هم باشد ، ساده تر بگویم آنچانکه که احتیاج به خوردن و آشامیدن و خوابیدن و آرمیدن دارد و سرما و گرما و شادی و غم را احساس می کند ، آنچنان نیز غریزه ی جنسی جزء طبیعت اوست و بطور لاینفک از او جدایی ناپذیر است ، و غریزه ی نیز مقتضی چیزهایی است که با وی سر و کار دارند ، چنانکه شخص تشنه زمینی نمناک را می کاود شاید به آب برسد یا قطره های شبنم را می مکد غریزه نیز این چنین به دنبال اشباع ( خود را سیر گردانیدن ) است و تلذذ می کند یعنی به دنبال لذت می گردد لذت بردن از رنگ ، صدا ، سیما ، تماس بدنی و .. و در حقیقت بالفعل همانند آتشی است اگرچه زیر خاکستر مدفون است و فعلا شعله ور نیست اما قابل اشتعال است .

    ممکن است مردی به سبب پیری و زمینگیری از انجام عمل جنسی افتاده باشد ، اما پیری در زن - از حیث عمل جنسی - تاثیری ندارد زیرا اگر فاعلیت مرد منتفی گشته باشد قابلیت پذیرش در زن منتفی نگشته و بحال خود باقی است ، نیز اگر کشش از حیث عمل جنسی یک طرفه باشد از حیث تحریک و تجدید هوای نفسانی که کمترین اثر آن آشفتگی فکری است دو طرفه خواهد بود که یکی از اهداف وضو جلوگیری از آن و ایجاد تمرکز فکری است ، ساده تر بگویم : فلسفه ی تازه کردن وضو بعد از تماس بین اشخاص نامحرم همانا جلوگیری کردن از تفرقه خاطر و تحصیل آرامش روحی و فکری است که شخص نمازگزار با تمام وجود - روحا و جسما - متوجه پیشگاه خداوند متعال شود . 

    منبع : فقه منهجی ص 74 و باقیات الصالحات .