• مطالب پربیننده

    پاسخ به سوالات ( بر اساس فقه مذهب امام شافعی رحمه الله ) : قضای نماز در زمان پریود

    نوشته شده در تاریخ : پنجشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۵۲

    با توجه به آسانگیری در اسلام ، ممکن است حکمت در این باشد که چون تعداد نمازها زیاد است ، پس قضای نماز بر خلاف روزه سخت است

    سوال : قضای نماز و روزه در زمان پریود

    با عرض سلام ، سوالی هست که ذهن خیلی از خانم ها را مشغول کرده ، امیدوارم با جوابتان قانع شوم . سوال این است که نمازهای پنجگانه فرض هست در زمان پریود خانم ها از خواندن نماز معاف می شوند و اینکه بعد واجب نیست که قضای آن نمازها را بجا بیاورند ، در حالی که روزه ی ماه مبارک رمضان واجب است اما زمانی که خانمی به علت پریود بودن روزه نگرفت باید قضای روزه ها را بجا بیاورد . لطفا دلیل این مطلب را بیان کنید . 

    جواب : با توجه به آسانگیری در اسلام ، ممکن است حکمت در این باشد که چون تعداد نمازها زیاد است ، پس قضای نماز بر خلاف روزه سخت است و لذا زن حائض از قضای نمازهای زمان حیضش معاف شده است . ثانیا تبعیت از امر شرع حتی در صورتی که حکمتش بر ما در زمان هایی مشهود نباشد لازم است ، امامان بخاری ( 315 ) و مسلم ( 335) - لفظ از مسلم است - از معاذة ( دختر عبدالله العدویة یکی از فقهای تابعین ) روایت کرده اند که گفت : از حضرت عائشه رضی الله عنها پرسیدم چگونه است که زن حائض باید روزه را قضا کند اما نماز را قضا نمی کند ؟ جواب دادند ما با رسول خدا صلی الله علیه و سلم بودیم که دچار حیض شدیم ، اما به قضای روزه امر شدیم ولی به قضای نماز امر نشدیم . 

    منبع : فقه منهجی ص 93 .