• مطالب پربیننده

    گوشه ای از توصیف بهشت و ساکنانش( قسمت اول )

    نوشته شده در تاریخ : شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۵۱

    بیایید روحمان را به بهشت پروردگار پرواز داده و کمی آنجا زندگی کنیم ، جایی که خداوند تبارک و تعالی با رحمتش بر ما منت گذاشته است ، آری مجوزمان را گرفته و در کنار دوست و پیامبرمان محمد صلی الله علیه و سلم باشیم ، بیایید در این لحظات مبارک و پاک ، آنجا زندگی کنیم .


    دوستان گرامی ، هیچکس وارد بهشت نمی شود مگر اینکه مجوزی داشته باشد ، در حدیثی که امام احمد در مسندش از سلمان فارسی – رضی الله عنه – روایت کرده است آمده است که  پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمودند (( هیچکس بدون مجوز وارد بهشت نمی شود ، مجوزی که در آن نوشته شده است : بسم الله الرحمن الرحیم : این نامه ای از جانب خداوند تبارک و تعالی به فلانی پسر فلانی است ، ای فرشتگان من ، بنده ام را وارد بهشتی بنمایید که بلند مرتبه و میوه هایش در دسترس است  . ))

    دوستان گرامی بیایید روحمان را به بهشت پروردگار پرواز داده و کمی آنجا زندگی کنیم ، جایی که خداوند تبارک و تعالی با رحمتش بر ما منت گذاشته است ، آری مجوزمان را گرفته و در کنار دوست و پیامبرمان محمد صلی الله علیه و سلم باشیم  ، بیایید در این لحظات مبارک و پاک ، آنجا زندگی کنیم ، قسم به خداوند، من بوی بهشت و رحمت های الهی که بر این جمع پاک و موحد نازل می شود را حس می کنم ، به خداوندی که غیر او خدایی نیست ، سوگند ، وقتی که وارد این خانه شدم ، نسیم رحمت الهی ، را بر این جوانان نورانی پاک و خواهران بزرگوار و طاهر احساس نمودم و از پروردگارمتعال می خواهم که به ما این مجوز را عطا نماید که با روح و جسممان در کنار پیامبر خدا و دوست و نور چشممان صلی الله علیه و سلم زندگی بنماییم . خداوند وپیامبرش در مورد بهشت سخن گفته و از آن خبر می دهند .

    بدانید کسی که درمورد بهشت با ما سخن می گوید ، خداوندی است که خودش نعمت های پر کرامتش را ایجاد کرده است ، و پیامبر خدا که در شب اسراء و معراج ، با چشم آن را دیده است ، برایمان نقل می کند همانگونه که در صحیح مسلم از ابن عباس رضی الله عنهما روایت شده است : که پیامبر صلی الله علیه و سلم نماز کسوف ( خورشید گرفتگی ) را می خواند ، کاری را انجام داد که بی سابقه بود ، یاران تعجب کردند و گفتند : ای رسول خدا ، تو را دیدیم کاری کردی که قبلا اینکار را انجام نداده بودی ، دیدیم چیزی را برداشتی ، سپس کمی از آن دور شدی ، آیا می دانید حضرت صلی الله علیه و سلم چه فرمودند : فرمودند : بهشت را دیدم و دستم را جلو بردم تا خوشه ای انگوری از آن بردارم و اگر اینکار را می کردم ، تا پایان دنیا از آن می خوردید .))

    پیامبر صلی الله علیه و سلم بهشت را در شب اسراء و معراج دیدند ، همچنین زمانی که به نماز کسوف ایستاده بودند آنرا مشاهده فرمودند : و به یاران گفتند : (( بهشت را دیدم و دستم را جلو بردم تا خوشه ی انگوری از میوه های آن بردارم ، اما اینکار را نکردم و اگر آن را بر می داشتم ، تا آخر عمر آن را می خوردید ( به اتمام نمی رسید )))

    بیایید ، ببینیم پروردگارمان در مورد بهشت چه می گوید ، پیامبرمان هم چگونه آن را وصف می فرماید . کسی که آن را بوجود آورده است در موردش چه حرفهایی بیان داشته است ؟ جوانان آگاه باشید ...... مومنان هوشیار باشید

    خداوند تبارک و تعالی می فرمایند : ((به يقين ابرار (و نيكان) از جامى مى‌نوشند كه با عطر خوشى آميخته است، چشمه‌اى كه بندگان خدا از آن مى‌نوشند و [به دلخواه خويش‌] جاريش مى‌كنند [همان بندگانى كه‌] به نذر خود وفا مى‌كردند، و از روزى كه گزند آن فراگيرنده است مى‌ترسيدند و به [پاس‌] دوستى [خدا]، بينوا و يتيم و اسير را خوراك مى‌دادند «ما براى خشنودى خداست كه به شما مى‌خورانيم و پاداش و سپاسى از شما نمى‌خواهيم... ما از پروردگارمان از روز عبوسى سخت، هراسناكيم. پس خدا [هم‌] آنان را از آسيب آن روز نگاه داشت و شادابى و شادمانى به آنان ارزانى داشت. و به [پاس‌] آنكه صبر كردند، بهشت و پرنيان پاداششان داد. در آن [بهشت‌] بر تختها[ى خويش‌] تكيه زنند. در آنجا نه آفتابى بينند و نه سرمايى. و سايه‌ها[ى درختان‌] به آنان نزديك است، و ميوه‌هايش [براى چيدن‌] رام. و ظروف سيمين و جامهاى بلورين، پيرامون آنان گردانده مى‌شود. جامهايى از سيم كه درست به اندازه [و با كمال ظرافت‌] آنها را از كار در آورده‌اند و در آنجا از جامى كه آميزه زنجبيل دارد به آنان مى‌نوشانند.. از چشمه‌اى در آنجا كه «سلسبيل» ناميده مى‌شود. و بر گرد آنان پسرانى جاودانى مى‌گردند. چون آنها را ببينى، گويى كه مرواريدهايى پراكنده‌اند. و چون بدانجا نگرى [سرزمينى از] نعمت و كشورى پهناور مى‌بينى. [بهشتيان را] جامه‌هاى ابريشمى سبز و ديباى ستبر در بر است و پيرايه آنان دستبندهاى سيمين است و پروردگارشان باده‌اى پاك به آنان مى‌نوشاند. اين [پاداش‌] براى شماست و كوشش شما مقبول افتاده است. ».))[الإنسان:5-22] این گفتار کسی است که خودش خالق آن است .

    حالا ببنیم ، کسی که بهشت را با چشم دیده است ، چگونه آن را وصف می نماید :

    در حدیث صحیحی که احمد و ترمذی و بزار و طبرانی و ابن حبان از ابی هریره رضی الله عنه روایت کرده اند ، آمده است که ابو هریره گفت : گفتیم ای رسول خدا ، در مورد بهشت و ساختمانش با ما سخن بگو ؟ آن حضرت صلی الله علیه و سلم فرمودند : ((ساختمان های آن از یک خشت طلا و یک خشت نقره درست شده است ، )) ای رسول خدا ماده ای که دو خشت را به هم پیوند می دهد ، از چه ساخته شده است ؟ - آیا می دانید ماده ای که بین دو خشت گذاشته می شود از چیست ؟ - از مشک است . در حدیث پیامبر صلی الله علیه و سلم آمده است که فرمودند : (( یک خشت از طلا و یک خشت از نقره ، و و ملاط آن مشک و سنگریزه های بهشت از مروارید و یاقوت و خاکش از زعفران است ، هر کس به آن وارد شود ، در خوشی خواهد بود و هیچ سختی را نخواهد چشید ، جاودان می ماند و نمیمیرد ، لباسش فرسوده نگشته و جوانیش تباه نمی گردد. ))

    صفت بهشتیان

    در حدیثی که امام بخاری و مسلم و احمد و ترمذی و غیره از اصحاب سنن و مسانید از ابوهریره روایت کرده اند که پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمودند : (( اولین گروهی که وارد بهشت می شوند ، چهره شان مانند ، ماه شب چهاردهم است )) اولین گروه همان موحدین و یکتاپرستان هستند ، به این خاطر است که به شما می گویم نیسم ها و برکت های بهشتی بر شما نازل می گردد ، پیامبر صلی الله علیه و سلم می فرمایند (( اولین گروهی که وارد بهشت می شوند ، چهره شان مانند ماه شب چهاردهم است ، گروه بعد از آنها ، صورت هایشان مانند نورانی ترین ستاره ی آسمانی است ، آنها ادرار نمی کنند و قضای حاجت نمی نمایند . )) اگر بهشتیان قضای حاجبت نمی نمایند ، پس غذا و نوشیدنیهایی که می خوردند چه می شود ؟

    آنها به صورت  مشک ، از بدن ها خارج می شود ، چرا که شایسته نیست در بهشت نجاسات و مدفوع وجود داشته باشد (( ادرار و مدفوع نمی کنند ، آب بینی و آب دهان بیرون نمی ریزند ، شانه هایشان از طلا و نقره است . )) آری شانه ای که بوسیله ی آن موهایت را شانه می کنی از طلا و نقره است (( عرقشان مشک است ، و همسرانشان از حور العین هستند ، به مانند پدرشان ، آدم هستند ، قدشان شصت گز است )) . این حدیث در صحیح مسلم است .

    در روایت بیهقی آمده است : (( زیباییشان به مانند یوسف و قلبشان مانند ایوب است )).زیبایی اهل بهشت مانند یوسف و قلبشان به مانند ایوبی که بر سختیها و قضا و قدر الهی صبور بود است .

    پیامبر صلی الله علیه و سلم می فرمایند : (( اولین گروهی که وارد بهشت می شوند ، چهره شان مانند ماه شب چهارده است ، گروه بعد از آنها ، به مانند درخشان ترین ستاره ی آسمانی است ، ادرار و مدفوعی ندارند ، آب بینی و آب دهان نمی ریزند ، شانه هایشان از طلا و عرقشان از مشک است ، همسرانی از حور العین دارند و به مانند پدرشان آدم قدشان شصت گز است ،)) و در روایت بیهقی آمده است : (( زیباییشان مانند یوسف و قلبشان همچون ایوب است )) .

        غذا و لباس و خاک و تخت های بهشتیان

    دوستان من ، اگر در مورد غذای بهشتیان و خاک بهشت و لباس و مبل های بهشتی بپرسید ، در جواب ، گفتار خداوند تبارک و تعالی را برایتان ذکر می کنم : ((  و سبقت‌گيرندگان مقدمندآنانند همان مقربان [خدا]، در باغستانهاى پر نعمت. گروهى از پيشينيان،و اندكى از متأخرانبر تختهايى جواهرنشان،كه روبروى هم بر آنها تكيه داده‌اند. بر گردشان پسرانى جاودان [به خدمت‌] مى‌گردند،با جامها و آبريزها و پياله‌[ها]يى از باده ناب روان[كه‌] نه از آن دردسر گيرند و نه بى‌خرد گردند.. و ميوه از هر چه اختيار كنندو از گوشت پرنده هر چه بخواهند. و حوران چشم‌درشت،.مثل لؤلؤ نهان ميان صدف،[اينها] پاداشى است براى آنچه مى‌كردند. در آنجا نه بيهوده‌اى مى‌شنوند و نه [سخنى‌] گناه‌آلودسخنى جز سلام و درود نيست. و ياران راست؛ ياران راست كدامند؟در [زير] درختان كُنار بى‌خار،.و درختهاى موز كه ميوه‌اش خوشه خوشه روى هم چيده است و سايه‌اى پايدار. و آبى ريزان. و ميوه‌اى فراوان،.نه بريده و نه ممنوع. و همخوابگانى بالا بلندما آنان را پديد آورده‌ايم پديد آوردنى،و ايشان را دوشيزه گردانيده‌ايم،شوى دوست همسال،براى ياران راست. كه گروهى از پيشينيانند،.و گروهى از متأخران..؛)) [الواقعة:10-40]  این از غذا و نوشیدنی و تخت ها و مبل هایشان . اما لباسهایشان چگونه است ؟ ((و در آنجا جامه‌شان پَرنيان خواهد بود. )) [فاطر:33].

        خصوصیت همسران اهل بهشت

    اگر در مورد همسران بهشتی از من بپرسی ، من قول  خداوند تبارک و تعالی را در جواب ذکر می کنم : ((  در آنجا [زنانى‌] نكوخوى و نكورويندپس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد؟حورانى پرده‌نشين در [دل‌] خيمه‌ها. پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد؟دست هيچ انس و جنى پيش از ايشان به آنها نرسيده است. پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد؟بر بالش سبز و فرش نيكو تكيه زده‌اندپس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد؟خجسته باد نام پروردگار شكوهمند و بزرگوارت،..)) [الرحمن:70-78] این صفت همسر بهشتی ات خواهد بود .

    در حدیث صحیحی که طبرانی در الاوسط روایت کرده است از انس بن مالک رضی الله عنه روایت شده است که پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمودند : (( جبرئیل علیه السلام گفت ....)) جوانان خوب گوش دهید ، ای کسانی که از سختیهای ازدواج به ستوه آمده اید .. توجه نمایید ، گفت : (( مردی ...)) از موحدین یا مومنین یا فرمانبرداران (( در بهشت ، بر حور بهشتی وارد می شود ، آن حور او را به آغوش کشیده و با او مصافحه می نماید ، با چه انگشتانی ؟ انگشتانی که اگر قسمتی از آن در دنیا آشکار شود بخاطر زیبایی و درخشندگیش، نور خورشید و ماه را از بین خواهد برد ، و اگر یک تار مویش در این دنیا آشکار گردد، بوی خوشش مشرق و مغرب را فرا خواهد گرفت ،  با چنین زنی بر تختش تکیه زده است )) بر تختها [نشسته‌] مى‌نگرند. [المطففين:23] ای دوست خدا ، وقتی با همسر بهشتی ات بر تختت تکیه زده ای (( ناگهان نوری از بالا بر او می تابد ، فکر می کند خداوند نورش را بر مردم تابانده است ، نگاه که می کند ، صدایی می شنود )) در حالیکه به مبلش تکیه داده است ، ناگهان صدایی را می شنود ، نگاه می کند ، نوری را می بیند و صدایی لطیف و زیبا را از آن نور می شنود ، آری صدای زنی دیگر از حوریان بهشتی است ، به او می گوید : (( ای دوست خدا ، آیا فرصتی برای ما هم داری ؟ ما مشتاق توایم و انتظارت را می کشیم ، (( بهشتی به او می گوید : تو کیستی ؟ حوربهشتی جواب می دهد : من از آنهایی هستند که خداوند تبارک و تعالی در موردشان فرموده است : ((هر چه بخواهند در آنجا دارند، و پيش ما فزونتر [هم‌] هست. )) [ق:35]

    پس حور اولی را رها کرده و به سوی زن دوم می رود ، او را بسیار زیباتر و قشنگ تر از اولی می یابد ، حسن و کمال و زیبایی در او می بیند که در اولی مشاهده نکرده بود ، وقتی با حور دومش بر تختش تکیه زده است ناگهان نوری دیگر می بیند و صدایی می شنود ، صدایی که به او می گوید : ای دوست خدا آیا برای ما هم فرصتی داری ؟ به او می گوید : تو کیستی ؟ می گوید : من از کسانی هستند که خداوند تبارک و تعالی در موردشان می فرمایند : ((هيچ كس نمى‌داند چه چيز از آنچه روشنى‌بخش ديدگان است به [پاداش‌] آنچه انجام مى‌دادند براى آنان پنهان كرده‌ام.)) [السجدة:17]) بنابراین مومن یکتاپرستی که سعادت حضور نزد خداوند در بهشت را بدست آورده است ، بین همسران متعددش در رفت و آمد خواهد بود  .

    اما همسر مومنت که در دنیا پاک ، پاکدامن ، و با حجاب بوده است .. با وضو ... پاک ... عفیفه ... روزه دار .. شب زنده دار .. وفادار به شوهر ... ، در موردشان بشنوید ، و بدانید که همسر مومن دنیاییت ، هفتاد برابر از حور العین زیباتر است ، وصف حور العین را شنیدید ، حالا اگر همسردنیایی من اهل بهشت باشد ، چگونه خواهد بود ، همسر دنیاییت اگر بهشتی باشد ، چگونه خواهد بود ؟ زیباییش هفتاد برابر ، زیبایی حور العین است . حالا چرا ؟ چونکه او کسی است که روزه می گیرد و نماز می خواند ، او کسی است که سختی های دنیا را تحمل کرده و با خواسته های نفسانی مبارزه می نماید ، همراه تو بر سختیها و مشکلات صبر می کند ، لذا حقش این است که خداوند پاداشش را بدهد ((ما آنان را پديد آورده‌ايم پديد آوردنى، ))  [الواقعة:35]خلقتی جدید و نو به آنها می دهد ، وقتی همسر مومنت که پیر شده و موهایش سفید گشته بود وفات یافت ، در بهشت او را جوان ، زیبا و قشنگ خواهی یافت . ((ما آنان را پديد آورده‌ايم پديد آوردنى، ))  [الواقعة:35] آری خلقتی جدید و نو به آنها می دهد .

    ((و ايشان را دوشيزه گردانيده‌ايم، )) [الواقعة:36] اگر هزار بار با او نزدیکی کنی ، بازهم هر بار ، او را باکره خوهی یافت . ((شوى دوست همسال، )) [الواقعة:37] زنانی که در ابراز علاقه و عشق و طنازی به نسبت شوهرانشان ماهرند ، این همان زنان مومن دنیا هستند ، گفته هایی که در این دنیا ، گفتنشان حرام بود ، در بهشت از همسرانشان ، اگر آنها بهشتی باشند ، خواهند شنید ، ((شوى دوست همسال، )) [الواقعة:37] هم سن و سالند ، ((این نعمتهای بهشتی مخصوص اصحاب یمین استکه جمعی از پیشینیان،و جمعی از امت رسول آخر زمان هستند...)) [الواقعة:38-40].

    خوش آوازی همسران اهل بهشت

    در حدیث صحیح که طبرانی از ابن عمر رضی الله عنهما روایت کرده است آمده است که : حوریان بهشتی به استقبال شوهرانشان می روند ، و با زیباترین کلمات و قشنگترین صدا ، و دلنوازترین عبارات ، برای آنها آوازخوانی می کنند . زنان دنیا در بهشت ، با آواز خوانی از شوهرانشان استقبال می کنند ، یکی از گفته هایی که زنان بهشتی در ترانه ها ، برای شوهرانشان می خوانند و رسول الله صلی الله علیه و سلم آن را بیان نموده است ، مورد زیر است : (( ما جاودانیم ، نمی میریم ، ما در امانیم نمی ترسیم ، ما ماندگاریم ، کوچ نمی کنیم ، ما نیکو زنان ، با حسن و جمالیم ، همسران مردان بزرگواریم ، آنها نور چشمان مایند ، خوشا بحال کسی که ما را داشته باشد و ما او را داشته باشیم . ))آیا زیباتر از این ، ترانه ای را شنیده اید ..؟ آیا شیرین تر و گرانبهاتر از این جملات را دیده اید ؟ ((ما جاودانیم ، نمی میریم ، ما در امانیم نمی ترسیم ، ما ماندگاریم ، کوچ نمی کنیم)) ، آری شما را رها ننموده و ترک نمی کنیم ((ما نیکو زنان ، با حسن و جمالیم ، همسران مردان بزرگواریم ، آنها نور چشمان مایند ، خوشا بحال کسی که ما را داشته باشد و ما او را داشته باشیم)) . و خداوند عزوجل راست فرمودند : ((محققا نیکوکاران در بهشت ابد متنعّمند. بر تختها [نشسته‌] مى‌نگرند از چهره‌هايشان طراوت نعمت [بهشت‌] را درمى‌يابى. از باده‌اى مُهر شده نوشانيده شوند که به مشک مهر کرده‌اند و راغبان (عاقل) بر این نعمت و شادمانی ابدی باید به شوق و رغبت بکوشند. و تركيبش از [چشمه‌] «تسنيم» است: چشمه‌اى كه مقرّبان [خدا] از آن نوشند...)) [المطففين:22-28]. . ((براى چنين [پاداشى‌] بايد كوشندگان بكوشند. )) [الصافات:61] ((و در اين [نعمتها] مشتاقان بايد بر يكديگر پيشى گيرند. )) [المطففين:26]

    ادامه دارد .....