• مطالب پربیننده

    مایه ی آزار رساندن به سید بشر صلی الله علیه و سلم نباش.

    نوشته شده در تاریخ : دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۴۴

    اسحاق بن راهویه می گوید:اجماع مسلمانان بر این است دشنام دادن به خدا وپیامبرش یا رد کردن چیزی از آنچه که خداوند نازل فرموده ویا کشتن پیامبری از پیامبران خدا باعث کفر شخص می شود اگر چه اقرار داشته باشد که خداوند قرآن را نازل کرده است

    محبت پیامبر صلی الله عليه وسلم اصلی از اصول دین است، ایمان نداردکسی که  پیامبر را از فرزند وپدر ومادرش بیشتر دوست نداشته باشد.از انس رضی الله عنه روایت است که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند ایمان ندارد یکی از شما تا اینکه من دوست داشتنی تر باشم نزد او از والدینش و فرزندانش وهمه مردمان (بخاری)
    وخداوند در سوره توبه آیه 24 می فرماید:(بگو اگر پدران و فرزندان وبرادران و همسران وقوم وقبیله شما واموالی که فراچنگش آورده اید.وبازرگانی و تجارتی که بی بازاری وبی رونقی آن می ترسید.ومنازلی که مورد علاقه شماست اینها در نظرتان از خدا و پیغمبرش وجهاد در راه او محبوبتر باشد.در انتظار باشید که خداوند متعال کار خود یعنی عذاب می کند.خداوند کسان نافرمانبردار را هدایت نمی نماید.)
    قاضی عیاض در شرح این آیه می گوید:این آیه واحب بودن و فرض بودن والتزام به محبت رسول الله صلى الله عليه ثابت می کند. 
    اسحاق بن راهویه می گوید:اجماع مسلمانان بر این است دشنام دادن به خدا وپیامبرش یا رد کردن چیزی از آنچه که خداوند نازل فرموده ویا کشتن پیامبری از پیامبران خدا باعث کفر شخص می شود اگر چه اقرار داشته باشد که خداوند قرآن را نازل کرده است . شیخ الاسلام ابن تیمه می گوید:سب خدا وپیامبرش صلى الله عليه وسلم کفر ظاهر وباطن است.خواه شخص فحش دهنده معتقد به حلال یا حرام بودن سب باشد.این مذهب فقها از اهل سنت و جماعت است که قائل بر این اند.که ایمان قول و عمل است.
    امام شنقیطی در أضواء البیان می فرماید:بدان که عدم احترام به پیامبر صلی الله علیه وسلم نتیجه بغض نسبت به اوست.واستهزا است که سبب می شودشخص از اسلام خارج شود وکفر به خداست.
    وخداوند در مورد کسانی که در غزوه تبوک پیامبر صلی الله علیه و سلم را استهزا کردند  این چنین می فرماید:(اگراز  آنان *در باره سخنان ناروا یشان باز خواست کنی می گویند* مراد ما طعن ومسخره نبود*  برای سرگرمی وشوخی سخنانی می گفتیم.بگوآیاآیات  خدا ورسولش را تمسخر می کردید وریشخند می نمودید؟@
    عذر خواهی نکنیدشما پس از ایمان آوردن ،کافر شده ایداگر هم برخی از شما را ببخشیم گروه دیگری را عذاب می دهیم  زیرا آنان به بزهکاری خود ادامه می دهند.) توبه 65/66
    پس خداوند شدیدا مارا برحذر می دارد از اینکه سبب آزار واذیت سید انبیا شویم.
    خداوند مومنین را در سوره احزاب آیه 53 مخاطب قرار می دهد (که به خانه پیامبر بدون اجازه وارد نشویدو وقتی که داخل شدید وصرف غذا کردی وان هم مشروط بر اینکه به موقع وارد شویدواز قبل دعوت شده باشید 
    وقتی غذا خوردی به گفتگو ننشینید.این کار شما پیامبر را آزار می دهد اما او شرم می کرد ولی خدا از بیان حق شرم نمی کند وهنگامی که از زنان پیامبر چیزی از وسائل به امانت خواستیداز پس پرده از ایشان بخواهیداین کار برای دلهای شما وآنها بهتر است.شما حق ندارید پیامبر خدارا آزار دهید.......)
    این آیه تأدیب است برای مومنان
    واما منافقین را اینگونه مخاطب قرار می دهد. (در میان منافقان کسانی هستند که پیغمبر را می آزارند و می گویند او سرپا گوش است.بگو سرپا گوش بودن او به نفع شماست.او به خدا ایمان داردوبه مومنان ایمان دارد و او برای کسانی که از شما ایمان آورده اند رحمت است کسانی که رسول خدا را می آزارند عذاب دردناکی دارند.)توبه 61
    وخداوند اذیت کردن  پیامبر را مساوی قرار داده است با اذیت کردن خداوند . 
    ونتیجه آن می شود
    در سوره احزاب آیه 57 می فرماید:(کسانی که خدا و پیامبر ش را آزار می رسانند خداوند آنها را در دنیا وآخرت نفرین می کند وعذاب خوارکننده ای برای ایشان  تهیه می بیند)
    بلکه خداوند نهی کرده است مومنین را که مبادا در حضور پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم صدای خود را بالا ببرند.چرا که با صدای بالا صحبت کردن سبب ناراحتی طرف مقابل می شود.خداوند در این مورد می فرماید:ای کسانی که ایمان آورده اید .صدای خود را از صدای پیغمبر بلندتر مکنید.و همچنان که با یکدیگر سخن می گویید با او به آواز بلند سخن مگویید تا نا دانسته اعمالتان بی اجر ضایع نشود.حجرات 2
    قاضی عیاض می گوید:از کتاب وسنت واجماع امت بر می آید که رعایت حقوق پیامبر صلی الله علیه و سلم واجب است و بایستی ایشان تعظیم و احترام شوند . 
    وتاریخ گواه است هرکس رسول الله صلى الله عليه وسلم را اذیت کرده وبه او بی احترامی  نموده و مورد استهزا  قرار داده است نابود شده وخداوند از پیامبرش دفاع کرده است. به عنوان مثال ذکر می کنیم.در قصه کسری وقتی نامه پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم نزد کسری بردند نامه پیامبر را پاره کرد.وخداوند ملک او را پاره پاره کرد تاجای که برای کسری هیچ ملکی باقی نماند.
    بحث را با قول شیخ الاسلام ابن تیمه به پایان می رسانیم 
    ان الله منتقم لرسوله صلی الله عليه وسلم (( همانا خداوند انتقام پیامبرش صلی الله علیه و سلم را می گیرد . 
     
     ماجد محمد العجيلي
    مستشــار العلاقــات العـــامة
    برگرفته از : 

    http://www.h-iftaa.com

     

    مترجم : شیخ فاضل موج گوری ناظم مدرسه ی دینی سلطان العلماء قشم - طولا