در بهشت دخترهای بهشتی زییا و سفید رنگ و بسیار سیاه چشم هستند که از خیمه های خود بیرون نمی آیند و تمام عشق و محبتشان متوجه شوهرانشان است و بیگانه ای را نمی بینند تا وسوسه شوند .الرحمن 72.
خداوند در قرآن زنان را ذکر کرده تا مردم بدانند که زن و مرد در استحقاق و شایستگی دریافت پاداش عمل با هم مساوی هستند و زنان هم از نعمت هایی که مردان در قیامت از آنان برخوردارند بهره مند می باشند و می فرماید : (( کسی که اعمال شایسته انجام دهد و مومن باشد خواه مرد باشد یا زن ، چنان کسانی داخل بهشت می شوند )) نساء 124
و خداوند متعال می فرمایند : مردان در بهشت با همسرانشان همراه هستند : (( مردان با همسرانشان در زیر سایه ها بر تختها و مبلمان ها تکیه زده اند ( یس 56 .
و خطاب به متقین و نیکوکاران در روز قیامت می فرماید :
(( ای پیرهیزگاران شما و همسرانتان وارد بهشت شوید شادمان و شادکام می شوید ( زخرف 70)
در قرآن نعمت هایی ذکر شده است که خداوند آنها را مخصوص متقین قرار داد ه و می فرماید : بهشتیان و متقیان به اندازه ای محترمند که به توصیف در نمی آیند و زنان بهشتی سیاه چشم درشت را نیز به همسری آنها در می آوریم دخان 54.
حور جمع حوراء است که به معنی دوشیزه ای است جوان و زیبا و سفید رنگ و بسیار سیاه چشم .
و باز می فرماید : در بهشت دخترهای بهشتی زییا و سفید رنگ و بسیار سیاه چشم هستند که از خیمه های خود بیرون نمی آیند و تمام عشق و محبتشان متوجه شوهرانشان است و بیگانه ای را نمی بینند تا وسوسه شوند .الرحمن 72.
آیا مقصود از حور العین زنان دنیا است یا غیر زنان دنیا ، خداوند در وصف حور العین می فرمایند :
ما آنان را در آغاز بدین شکل زیبا و دلربا پدیدار کرده ایم و ایشان را دوشیزگانی ساخته ایم که ( پس از آمیزش ، بکارت خود را می یابند ) شیفتگان همسر خود می باشند و همه جوان و زیبا و همسن و سال هستند ( واقعه 35-37)
روایت شده است که پیرزنی پیش پیغمبر صلی الله علیه و سلم رفت و گفت: ای رسول خدا برایم دعا کن که خداوند مرا وارد بهشت کند ، پیغمبر صلی الله علیه و سلم فرمود : ای مادر فلانی هیچ پیرزنی وارد بهشت نمی شود . وقتی پیرزن سخن پیغمبر صلی الله علیه و سلم را شنید در حالی که می رفت گریه می کرد ، پیغمبر صلی الله علیه و سلم فرمود : (( به او خبر دهید که به حالت پیری داخل بهشت نمی شود بلکه هر کسی وارد بهشت شود جوان می گردد ( بیهقی و غیر بیهقی )
و خداوند می فرماید : ما آنان را به این شکل زیبا و دلربا در آورده ایم و به صورت دوشیزه در آورده ایم ( واقعه 35-36)
با توجه به معنی حدیث فوق ، مقصود از این آیه این است که زن های پیر دنیا در قیامت به لطف پروردگار به صورت دوشیزگانی زیبا و جوان و سفید رنگ و سیاه چشم در می آیند . اینها نعمت های مادی و محسوسی هستند که قرآن به ذکر آنها پرداخته است و دشمنان اسلام آن را وسیله ی طعن بر اسلام قرار داده و گمان می کنند که اسلام دین ماده و لذت های مادی و شهوانی است و نسبت به نعمت های معنوی و لذایذ روحی چیزی نگفته است .
اما حقیقت این است که همانطوری که بعدا بیان می نماییم اسلام به به نعمت ها و لذایذ روحی و معنوی هم اهتمام فراوان ورزیده است و این مسیحیت است که تنها به نعمت های حسی در قیامت اشاره می کنند و نشان می دهد که انبیا و قدسین رضایت خدا از بندگانش را به صورت حسی تصویر نموده اند و آن را تنها با اوصاف مادی توصیف کرده اند .
از طرف دیگر عده ای از محققین اسلامی عقیده دارند نعمت های مادی که در قرآن ذکر شده به منظور رسیدن به لذایذ و آرامش روحی است چون تفهیم و نشان دادن لذت روحی و معنوی بدون تعبیر آن با الفاظ مادی برای اکثر مردم غیر ممکن است و اکثر مردم نمی توانند و این استعداد را ندارند که لذت روحی و معنوی را درک کنند مگر اینکه در لباس محسوس بر ایشان نشان داده شود و تنها در آن صورت است که آن را می فهمند .
منبع : عقاید اهل سنت ، ج 3 ، ص 369-371