از این آیه روشن می شود که چگونه خداوند گزنگبین و بلدرچین را بر آن چه از زمین می رویاند ، مانند سیر و عدس و پیاز ترجیح می دهد و با آن از حقیقتی علمی و ثابت سخن گفت
خداوند بلند مرتبه بر قوم بنی اسرائیل من و سلوی را نازل فرمود :
(( و برای شما ترنجبین و بلدرچین فرستادیم ( و گفتیم ) از چیزهای پاکی بخورید که روزی شما کرده ایم و بر ما ستم نکردند ، بلکه بر خود ستم نمودند ( سوره بقره آیه 57.))
من : ماده ای صمغی و شیرین چون عسل ( گزنگبین ، ترنجین )
سلوی : بلدرچین ، سُمانی .
این دو ، سفره هایی آسمانی بود که برای قوم بنی اسرائیل فرود می آمد ، اما بنی اسرائیل بر این غذا صبر نکردند ( و قناعت نورزیدند ) خداوند از زبان برخی از بزرگان دینی ایشان نقل می کند که گفتند : (( ما نمی توانیم بر یک نوع غذا صبر کنیم ، پس از خداوند بخواه برای ما از زمین سبزیجات ، خیار ، سیر ، عدس و پیاز برویاند )) سوره ی بقره آیه ی 61 .
خداوند در پاسخ ایشان از زبان موسی فرمود : (( آیا غذایی کم ارزش را بر غذایی که برای شما بهتر است ترجیح می دهید ؟)) سوره بقره آیه ی 61 .
از این آیه روشن می شود که چگونه خداوند گزنگبین و بلدرچین را بر آن چه از زمین می رویاند ، مانند سیر و عدس و پیاز ترجیح می دهد و با آن از حقیقتی علمی و ثابت سخن گفت ، قبل از اینکه ابزار مدرن آزمایشگاهی و پیچیده به زندگانی بشر پا بگذارد .
بکی از نتائج تحقیقات ، در قرن اخیر ( 19 و 20) این است که پروتئین های موجود در بدن انسان از 22 اسید آمینه تشکیل شده است ، مانند سنگ های بنایی که جسم ، برخی از آنها را خود تولید می کند و برخی دیگر را از طریق غذا به دست خواهد آورد . این اسیدها به اسیدهای آمینه اصلی مشهور هستند و عبارتند از : لوسین ، ایزولوسین ، لیزین ، میتونین ، فنل آلانین ، تریونین ، تریبتوفان ، والین و هستتدین )
بر همین اساس ، اسیدهای آمینه دو قسمت می شوند :
1- پروتئین هایی با ارزش غذایی کامل و حیاتی : اکثر پروتئین هایی هستند که اسیدهای آمینه اصلی را در خود دارند و منبع اصلی تولید آنها گوشت حیوانی است .
2- پروتئین هایی با ارزش غذایی ناقص : این پروتئین ها ، فاقد برخی از اسیدهای آمینه اصلی هستند و منبع اصلی تولید آنها گیاهان است .
پس برای ما شاخصه و اهمیت اصلی پروتئین های حیوانی نسبت به پروتئین های گیاهی روشن می شود یعنی پروتئین هایی که حاوی اسید های آمینه هستند ، انسان بدون آنها قادر به ادامه ی حیات نیست .
منبع : املیه الصحه العامه ، دکتر زهیر حلاج ، به نقل از کتاب طب در قرآن تالیف دکتر عبدالحمید دیاب و دکتر احمد قرقوز . ص 42-44.