علما، محدثین و فقها گفته اند : عمل کردن به حدیث ضعیف در باب فضائل و ترغیب و ترهیب تا زمانی که حدیث موضوع ( ساختگی و دروغ ) نباشد ، جائز است
مشروعیت صلوات بر رسول الله صلى الله عليه وسلم هنگام دیدار و ملاقات دو مسلمان (سلام کردن)
ابن حجر هیتمی شافعی در کتاب خود الدرالمنضود46 موضع ذکر می کند که در آنها صلوات فرستادن بر رسول الله صلی الله علیه و سلم واجب و یا سنت است.یکی از آن موارد که در شماره ی 38 ذکر شده به هنگام ملاقات کردن یکدیگر و سلام کردن می باشد .
با استناد به حدیثی که بیهقی در شعب (8944) وابو یعلی (2860) وابن السنی در عمل الیوم و الليلة(194) وابن عدی در الکامل (103/3) ذکر می کند به نقل از پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم که فرموده اند : دو دوستی که با یکدیگر ملاقات کرده و مصاحفه می کنند (به همدیگر برای سلام کردن دست می دهند ) سپس بر پیامبر صلی الله علیه و سلم صلوات می فرستند گناهان آنها بخشیده می شود.
امام نووی در کتاب اذکار خود نیز به همین موضوع ( مشروعیت صلوات بر رسول الله صلی الله علیه و سلم به هنگام ملاقات کردن ) اشاره کرده و مورد تایید قرار می دهد .
توجه : سند روایتی که ذکر شد ، ضعیف است.ولی نمی توان عاملین به این روایت را بدعت گزار نامید.چون همان طورکه امام نووی رحمه الله تعالی در کتاب اذکار خود ذکر می کند ، علما، محدثین و فقها گفته اند : عمل کردن به حدیث ضعیف در باب فضائل و ترغیب و ترهیب تا زمانی که حدیث موضوع ( ساختگی و دروغ ) نباشد ، جائز است . اما در حلال و حرام ، بیع ، نکاح ، طلاق و غیره به حدیث ضعیف عمل نمی شود و در این موضوعات باید حدیث حسن یا صحیح باشد .
با این وجود از امام احمدبن حنبل روایت شده است که مطلقا به حدیث ضعیف عمل می شود.
و از ابن حزم منقول است که گفته اند : نزد احناف اجماع بر این است که عمل کردن به حدیث ضعیف اولی تر از عمل به رای و قیاس است .
منبع : کتاب الدر المنضودفی الصلاةوالسلام علی صاحب المقام المحمود.شهاب الدین احمدبن محمدبن علی بن حجر الهیتمی الشافعی رحمه الله تعالى
(974-909 )