کرامت امری حقیقی و خارق العاده است نه وهمی و خیالی .
سوال
آیا کرامت اولیاء الله حقیقت دارد و فرق آن با سحر چیست ؟
جواب
مسلما سحر امری است وهمی و خیالی که حقیقتی ندارد بلکه قوانین و ممارست در اعمالی است که بیننده خیال می کند که حقیقت دارد و حال آنکه چنین نیست . اما کرامت امری حقیقی و خارق العاده است نه وهمی و خیالی .
در مورد کرامت اولیاء جز معتزله و رهروان آنها کسی با آن مخالفت نکرده و منکر آن نشده است . و دلیل معتزله این است که کرامت با معجزه مشتبه می شود و نبی از غیر نبی تشخیص داده نمی شود . جواب آن این است که : کسی که کرامت دارد ادعای نبوت نمی کند و اگر بعد از ختم رسالت کسی چنین ادعایی کند گذشته از انکار ولایتش او را کافر می دانیم . کرامت عارف و ولی معجزه ای است برای پیامبرش ، چون مردم بعد از قوع کرامت از او می فهمند که دین این پیامبر حق است و اگر چنین نمی بود او نیز بوسیله ی کرامت یاری و تایید نمی شد ، بدون شک ظهور کرامت موجب تقویت ایمان بیننده یا شنونده نسبت به دینی که این شخص از آن تبعیت و پیروی می کند ، می شود .
منبع : عقائد اهل سنت ، دکتر مجد مکی ، با ترجمه فیض محمد بلوچ ، ج 2 ، ص 228 .