• مقالات

    پاسخ به سوالات : بهره مندی اموات از اعمال زنده گان

    نوشته شده در تاریخ : پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۵

    دعای پیامبر صلی الله علیه و سلم برای اموات بر اساس سنت فعلی و قولی و همچنین دعای صحابه و تابعین و مسلمین در هر عصری برای اموات واضح تر و مشهورتر از آن است که انکار شود .

    آیا در قرآن و سنت دلائلی وجود دارد که گویای این مطلب باشند که مرده گان از اعمال زنده گان بهره می برند ؟ 

    جواب :

    بله ، وجود دارد ، در قرآن خداوند متعال می فرمایند : و [نيز] كسانى كه بعد از آنان [=مهاجران و انصار] آمده‌اند [و] مى‌گويند: «پروردگارا، بر ما و بر آن برادرانمان كه در ايمان آوردن بر ما پيشى گرفتند ببخشاى، و در دلهايمان نسبت به كسانى كه ايمان آورده‌اند [هيچ گونه‌] كينه‌اى مگذار! پروردگارا، راستى كه تو رئوف و مهربانى.» ( سوره حشر آیه 10 )

    در این آیه خداوند متعال مومنانی که برای مومنین قبل از خود ، طلب استغفار می کنند ، را ستایش کرده است و این گویای این مطلب است که مرده گان از استغفار زنده گان منتفع می شوند . 

    - به اجماع امت ، میت از دعایی که در نماز جنازه برای او خوانده می شود نفع می برد و این انتفاع مرده گان از اعمال زنده گان است . 

    در سنن از عثمان بن عفان رضی الله عنه روایت شده اشت که رسول الله صلی الله علیه و سلم وقتی میت را دفن می کرد بر روی قبرش می ایستاد و می فرمود : برای برادرتان طلب استغفار کنید و برایش ثابت قدمی را درخواست نمایید چرا که او الان مورد پرسش قرار می گیرد . و احادیث زیادی در این زمینه وجود دارد .

    خلاصه اینکه دعای پیامبر صلی الله علیه و سلم برای اموات بر اساس سنت فعلی و قولی و همچنین دعای صحابه و تابعین و مسلمین در هر عصری برای اموات واضح تر و مشهورتر از آن است که انکار شود .

    همچنین روایت شده است که در بهشت درجه ی شخصی بالا برده می شود ، او می گوید : این به چه خاطر است ؟ می گویند : بخاطر دعای فلان شخص که دعا گویت بود .

    منبع : کتاب الروح لابن قیم .