اصل عمل مولود خوانی امر جدیدی است که سلف صالح سه قرن اول آن را انجام نداده اند . اما با این وجود ، بستگی به نحوه ی انجام آن دارد ، اگر این مراسم مشتمل بر امورات نیک باشد امر جدید مستحسنی است اما اگر اموراتی که از نظر شرع نکوهیده است وارد آن گردد ، مطمئنا انجامش قابل قبول نیست .
سوال : آیا برگزاری مراسم مولود خوانی اصل شرعی هم دارد ؟
جواب :
از شیخ الاسلام حافظ زمانه احمد بن حجر در مورد برگزاری مراسم مولود خوانی پرسیده شد ؟
جواب داد : اصل عمل مولود خوانی امر جدیدی است که سلف صالح سه قرن اول آن را انجام نداده اند . اما با این وجود ، بستگی به نحوه ی انجام آن دارد ، اگر این مراسم مشتمل بر امورات نیک باشد امر جدید مستحسنی است اما اگر اموراتی که از نظر شرع نکوهیده است وارد آن گردد ، مطمئنا انجامش قابل قبول نیست .
به نظر بنده نیکو بودن این عمل ، اصل ثابتی در شرع هم دارد . با توجه به روایتی که امامان بخاری و مسلم روایت کرده اند که : وقتی پیامبر صلی الله علیه و سلم به مدینه تشریف آوردند ، مشاهده کردند که یهود ، روز عاشورا را روزه می گیرند ، وقتی علت را از آنها جویا شد ، گفتند : خداوند در این روز فرعون را غرق و موسی را نجات داد و به شکرانه این نعمت ، روزه می گیریم .( بخاری 3397 ، ابن ماجه 1734 ، احمد : 1 / 291 - 310 ، ابویعلی در مسندش 4 / 441 ، بیهقی در الشعب 3 / 361 )
از این حدیث برداشت می شود که بخاطر نعمت یا دفع نقمتی ، در روز مشخصی می توان عمل شکرگزاری را انجام داد و هر سال در آن روز ، این عمل را تکرار کرد .
و شکرگزاری هم با انواع عبادات حاصل می شود : از جمله : با سجود ، روزه ، صدقه ، تلاوت و ... . و چه نعمتی بالاتر از قدم نهادن نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و سلم به عالم هستی در این دنیا متصور است ؟! لذا شایسته است اگر بخواهیم مراعات حدیث داستان موسی علیه السلام بنماییم ، روز تولد پیامبر صلی الله علیه و سلم را همیشه به یاد داشته و در این روز شکرگزاری نماییم و اگر این حدیث را در نظر نداشته باشیم بنابر اصل این عمل که در حدیث مذکور است یک روز در ماه ربیع الاول را به خاطر این نعمت شکرگزاری کنیم .
منبع : الحاوی للفتاوی تالیف امام سیوطی رحمه الله ، چاپ دار الکتب العربی ، ص 205 - 206 .