اکثریت قریب به اتفاق و جمهور علماء قائل به مشروعیت برگزاری مراسم مولود خوانی هستند
موضع ائمه و علما در مورد برگزاری جشن میلاد پیامبر صلی الله علیه و سلم
الف - کسانی که برگزاری مراسم میلاد پیامبر صلی الله علیه و سلم را جائز می دانند :
1- امام حافظ ابن جوزی ( 597 هجری ) و در این زمینه کتابی دارد با عنوان : العروس
2- امام ابی الخطاب ابن دحیة ( 633 هجری ) و کتابی دارد با عنوان : التنویر فی مولد البشیر النذیر
3- امام ابوشامة مقدسی شیخ امام نووی (665 هجری )
4- امام ابن خلکان ( 689 هجری )
5- امام حافظ عراقی ( 725 هجری ) و کتابی دارد با عنوان : المورد الهنی فی المولد السنی .
6- امام حافظ ذهبی 748 هجری .
7- امام حافظ ابن کثیر دمشقی ( 774 هجری ) و کتابی دارد با عنوان : مولد ابن کثیر .
8- امام ابن عباد المالکی ( 792 هجری )
9- امام ابن جزری المقری ( 833 هجری ) و کتابی دارد با عنوان : عرف التعریف بالمولد الشریف
10- امام برهان الدین الحلبی ( 841 هجری )
11- امام ناصر الدین دمشقی ( 842 هجری ) و کتابی دارد با عنوان : المورد الصاوی فی مولد الهادی
12- امام حافظ ابن حجر عسقلانی ( 852 هجری )
13- امام حافظ سخاوی ( 902 هجری ) و کتابی دارد با عنوان : الفخر العلوی فی المولد النبوی
14- امام حافظ جلال الدین السیوطی ( 911 هجری )
15- امام حافظ الشهاب القسطلانی ( 923 هجری )
16- امام حافظ ابن الدیبع الشیبانی ( 944 هجری ) و کتابی دارد با عنوان : مولد ابن الدیبع
17- امام شیخ الاسلام ابن حجر هیتمی ( 973 هجری ) و کتابی دارد با عنوان : اتمام النعمة علی العالم بمولد سید ولد آدم
18- امام الخطیب الشربینی ( 977 هجری ) و کتابی دارد با عنوان : المولد الروی فی المولد النبوی
19- امام ملا علی قاری ( 1014 هجری ) و کتابی دارد با عنوان : المولد الروی فی المولد النبوی
20- امام احمد المقری التلمسانی ( 1041 هجری )
21- امام برزنجی ( 1177 هجری ) و کتابی دارد با عنوان : عقد الجوهر فی مولد النبی الازهر
22- امام ابن عابدین حنفی ( 1252 هجری )
23- امام حسن البنا ( 1949 میلادی )
24- تعداد بسیار زیادی از علمای مسلمان معاصر در شام و یمن و عراق و مصر و کشورهای مغرب و مشرق و جنوب آسیا و آفریقا و برخی از علمای جزیرة العرب و حجاز و علمای زیتونه و ازهر و قیروان
ب- کسانی که تفصیلا و نه مطلقا با برگزاری مراسم مولود خوانی مخالفند :
1- امام تقی الدین ابن تیمیه ( 768 هجری )
2- امام تاج الدین فاکهانی صوفی اشعری ( 734 هجری )
3- امام ابن حاج مالکی ( 737 هجری )
ج- کسانی که مطلقا با مراسم مولود خوانی مخالفند :
1- شیخ ناصر الدین آلبانی ( ت : 1999 م – 1420 هجری )
2- شیخ عبدالعزیز بن باز ( ت : 1999 م – 1420 هجری )
3- شیخ محمد بن عثیمین ( ت: 2001 م – 1421 هجری )
4- و تعدادی از علمای سعودی و کسانی که از آنها متاثر شده اند .
ملاحظات :
1- اکثریت قریب به اتفاق و جمهور علماء قائل به مشروعیت برگزاری مراسم مولود خوانی هستند .
2- کسانی که برگزاری مولود خوانی برای پیامبر صلی الله علیه و سلم را جائز می دانند از ائمه ، فقهاء ، حفاظ و محدثین کبار می باشند و از جمله کسانی که ما دینمان را به واسطه ی آنها گرفته ایم یعنی به کتاب و سنت از طریق آنها می رسیم مانند ابن جزری که معظم اسانید قرآات قرآنی به او می رسد ، همچنین حفاظی هستند که حافظ سنت بوده و آن را برای ما شرح داده اند و به هیچ وجه معقول نیست که ابتدا برای ما سنت را حفظ کرده و سپس بدعت گزار در دین باشند .
3- جمهور بر مشروعیت برگزاری مولود خوانی اتفاق داشته و در ده قرن گذشته امر مجمع علیه بوده است و امت بر گمراهی اجماع نمی کند .
4- کسانی که مطلقا برگزاری مولود خوانی را جائز نمی دانند تنها از معاصرین بوده که در این زمینه با جمهور ائمه ده قرن گذشته مخالفت ورزیده اند و با وجود اینکه این امر خلافی و ظنی الاجتهاد است و بایستی برای آراء احترام قائل شد اما راجح آن است که بگوییم قول جمهور ائمه اعلام گذشته خیر و بهتر است
5- نهایتا اینکه در مساله توسع وجود دارد پس هر کسی که خواست به جمهور ملحق شود و هر کس دوست نداشت با جمهور باشد در مسائل خلافی بر او انکاری نیست و هر کدام بایستی دیگری را معذور بدارد و تمام تلاشمان بر حفظ وحدت امت باشد و اختلاف و تنازع را کنار بگذاریم .
برای اطلاعات بیشتر و دسترسی به ادله مجیزین و مانعین به کتاب شیخ عبدالفتاح قدیش یافعی در زمینه مشروعیت مولود مراجعه نماید .