• مطالب برگزیده

    موضع نبی اکرم صلی الله علیه وسلم در ارتباط با نوآوری های صحابه رضی الله عنهم

    نوشته شده در تاریخ : دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۱۱

    هر امر جدیدی که از جمله ی کارهای نیک و از جنس مشروع بوده در صورتی که با نص شرعی تصادمی نداشته و مفسده ای را به همراه نمی آورد و همچنین با روش پیامبر صلی الله علیه و سلم مخالف نبود قبول می کرد و بر صحابه رضی الله عنهم ایرادی وارد نمی آورد .

    موضع نبی اکرم صلی الله علیه و سلم در ارتباط با نوآوری های صحابه رضی الله عنهم

    رسول الله صلی الله علیه و سلم برخی از نوآوریهای صحابه رضی الله عنهم را قبول و برخی دیگر را رد می کردند . هر امر جدیدی که از جمله ی کارهای نیک و از جنس مشروع بوده در صورتی که با نص شرعی تصادمی نداشته و مفسده ای را به همراه نمی آورد  و همچنین با روش پیامبر صلی الله علیه و سلم مخالف نبود قبول می کرد و بر صحابه رضی الله عنهم ایرادی وارد نمی آورد . 

    اما موارد جدیدی که با نصوص شرع در تعارض بود یا از جنس مشروع نبود و یا برخی از مفاسد دینی یا دنیوی بدان تعلق می گرفت و همچنین اگر با روش پیامبر صلی الله علیه و سلم در تضاد بود ، در حقیقت بدعت شرعی محسوب می شود که پیامبر خدا صلی الله علیه و سلم از آن بر حذر داشته است آنجا که فرمودند : هر امر جدیدی بدعت و هر بدعتی گمراهی و هر گمراهی در آتش جهنم است . و لذا پیامبر اینگونه نو آوری ها را رد کرده و مقبول درگاهش واقع نمی شد . 

    منبع : مفهوم البدعة و اثره فی اضطراب الفتاوی المعاصره تالیف الدکتور عبدالاله بن حسین العرفج ، انتشارات امام ربانی مریوان چاپ 1394 ،  ص 130 .