از نظر فقهی چون صورت نماز حاصل شده است ، نماز ادا شده است ، اما از نظر پاداش ، تاثیرات معنوی ، نجات بخشی اخروی ، مطمئنا خشوع و خضوع لازم است .
مسافرتی که در آن می توان نمازها را قصر و جمع خواند ، باید مسافرتی طولانی بوده و مسافت آن 81 کیلومتر و یا بیشتر باشد
منظور از این آیات این است که مردگان می شنوند اما شنیدن سودی به حال مردگان ندارد ابن حجر رحمه الله می نویسد: منظور این است که سخن تو فایده ای برای مردگان نمی رساند؛ نه این که آنها نمی شنوند.
نمازهای ترک شده باید قضا شود ، هر چند تعداد آن ها زیاد بوده یا زمان زیادی از وقت آنها گذشته باشد .
حضرت ایوب 18 سال دچار بلا و مصیبت شد .
خون حضرت عثمان رضی الله عنه به هنگام شهادت بر روی آیه قرآن ریخته شد .
رنگ مو برای زینت و آراستن است پس باید متناسب با صورت و شرائط سنی شخص باشد . بنابراین برای کسانی که رنگ مشکی به صورت و قیافه شان می خورد ایرادی ندارد موی سر و ریش و سبیل خود را به رنگ سیاه رنگ کنند و برای پیرمردان سالخورده بهتر آن است که با رنگ های قرمز و قرمز مایل به سیاه و زرد خضاب کنند .
قنوت در هنگام اعتدال در رکعت دوم نماز صبح و رکعت آخر سنت وتر در نیمه ی دوم ماه رمضان و نیز در رکعت آخر هر نمازی به هنگام مصیبت ها و بلاها مشروع است
اهل جاهلیت معتقد بودند که هرگاه جغد بر روی خانه ی یکی از آنها می نشست می گفت : این نشانه ای برای من یا یکی از اعضای خانواده ام می باشد و بخاطر شوم دانستن این پرنده اعتقاد داشتند که خودش یا یکی از اقوامش خواهد مرد ؛ که رسول الله صلی الله علیه و سلم آنرا باطل اعلام کرد ، و معنای گفتار پیامبر صلی الله علیه و سلم که فرمودند ( و لا صفر ) این است که اهل جاهلیت ماه صفر را نحس می دانستند و می گفتند آن شوم است ،که رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و سلم آنرا مردود اعلام کرد.
جائز است شوهر ، زن خود را به هنگام وفات بشوید