هرگاه مصالحی با یکدیگر تعارض پیدا کردند یا اینکه مصلحت و مفسده ای با یکدیگر متعارض گشتند و امکان جمع بین انجام مصلحت و ترک مفسده وجودنداشت ، مهترین انتخاب می شود ،
ما هرگز خدا را در لابلای بی نظمی ها و حوادث مبهم و تاریک جستجو نمی کنیم ، بلکه در میان روشنایی ها و نظامات شناخته شده ی جهان هستی می یابیم ، چرا که وجود این نظامات ، نشانه ی روشنی بر وجود یک مبدا علم و قدرت در جهان هستی است .
نشستن متحد برای ذکر خدا بدعت نیست ، بدعت این است که هر امری که مبتنی بر اصول اسلام است را بدعت بدانیم و به نام بدعت رد کنیم .
گفتن ذکر لا اله الا الله وحده لا شریک له .. بعد از نماز مشروع است .
اصل عقلی معروف دفع ضرر محتمل ، شاخه ای از انگیزه ی عقلی است ، قرآن خطاب به پیامبر صلی الله علیه و سلم می فرماید : (( به آنها بگو به من خبردهید اگراین قرآن از سوی خدای یگانه یکتا باشد ( و حساب جزا و بهشت و دوزخی در کار باشد ) و شما به آن کافر شوید ، چه کسی گمراه تر خواهدبود از آن کس که در مخالفت دور و گمراهی شدید قرار دارد ؟! ( فصلت 52 )
نزد خداوند عمل صالح در هیچ ایامی دوست داشتنی تر از این روزها نیست ( ایام عشره ماه ذی الحجه
فقهای شافعی به امام و خلیفه ی مسلمانان اجازه داده اند که در صورت وجود مصلحتی برای مسلمانان ، مقداری از زمین بیت المال را وقف کنند
اگر زن در عده ی طلاق باین باشد چه حامله باشد یا نباشد ، باید در خانه ای که در آن عده می گذراند ، بماند و جز در موارد ضروری خارج نشود
ترک واجب با ریختن خون جبران می شود ،ولی ترک هر کدام از ارکان باعث نقصان حج شده و با ریختن خون جبران نمی شود .
هیچ اشکالی در توسل به جاه پیامبر صلی الله علیه و سلم نمی بینم ، و این توسل چه در حیات یا بعد از وفات حضرت صلی الله علیه و سلم باشد فرقی نمی کند