• مطالب پربیننده

    پاسخ به سوالات : موضوع : تجمع صحابه برای یادآوری فضل خداوند

    نوشته شده در تاریخ : چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۳۵

    صحابه به منظور ابراز خوشحالی و شکرگزاری از پروردگار متعال که آنها را به وسیله ی پیامبرش هدایت نموده و بر آنها منت گذاشته است اجتماع می کرده اند.

    آیا صحابه جلساتی شبیه مجالس مولود خوانی عصر ما انجام داده اند ؟

    آری ، صحابه به منظور ابراز خوشحالی و شکرگزاری از پروردگار متعال که آنها را به وسیله ی پیامبرش هدایت نموده و بر آنها منت گذاشته است اجتماع می کرده اند.

    طبرانی در معجم کبیر و در کتابش (( الدعاء )) باب فضل مجالس ذکر ، و امام احمد در مسندش و اصل آن در صحیح امام مسلم است و امام نسائی در سننش با سند صحیح از ابی سعید خدری رضی الله عنه روایت می کند که گفت : ( لفظ در نسائی است )

    معاویه رضی الله عنه می گوید : که رسول الله صلی الله علیه و سلم وارد  حلقه ی تجمعی اصحاب  شد و فرمود :

    برای چه امری اجتماع کرده اید ؟

    گفتند : جمع شده ایم که دعا کرده و خداوند را ستایش کنیم بر اینکه ما را به دینش هدایت نموده و به وسیله ی فرستادن تو بر ما منت گذاشته است .

    پیامبر عرض کرد : خدا گواه باشد که فقط به این منظور تجمع کرده اید ؟ گفتند : خداوند شاهد است که هدفمان تنها همین است ، پس فرمود : بدانید که از روی بدگمانی و تهمت به شما ، قسمتان ندادم بلکه جبرئیل علیه السلام آمد و به من خبر داد که خداوند عزوجل نزد فرشتگانش به شما افتخار می کند .

    این حدیث نص صریحی است بر اینکه صحابه کرام رضی الله عنهم اجتماع کرده و منتی که خداوند بر آنها با ارسال پیامبر صلی الله علیه و سلم گذاشته است ، را یادآوری می کردند و اینکه به سبب پیامبر آنها هدایت یافته اند و پیامبر خدا صلی الله علیه و سلم هم این تجمع و یادواره ی آنها را تایید کرده اند .

    تجمع از نظر ظاهر و مضمون فرقی با برگزاری مراسم مولود نبوی صلی الله علیه و سلم ندارد و در این حدیث شریف نص صحیح و دلیلی از دلائلی شرعی صریح وجود دارد که مراسم مولود خوانی را تایید می نماید کما اینکه حدیث شریف این قول را رد می کند که می گویند : جمع شدن به منظور مدارسه ی سیرت پیامبر صلی الله علیه و سلم و ذکر شمائل و خصوصیات آن حضرت امری است که نه پیامبر و نه صحابه آن را انجام نداده و بدعت و گمراهی است .

    متن عربی از : کانال اهل السنة و الجماعة