• مطالب پربیننده

    موضع ائمه و علماء در مورد برگزاری مراسم میلاد پیامبر صلی الله علیه و سلم

    نوشته شده در تاریخ : چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۷:۵۵

    اکثریت قریب به اتفاق و جمهور علماء قائل به مشروعیت برگزاری مراسم مولود خوانی هستند

    موضع ائمه و علما در مورد برگزاری جشن میلاد پیامبر صلی الله علیه و سلم 

    الف - کسانی که برگزاری مراسم میلاد پیامبر صلی الله علیه و سلم را جائز می دانند : 

    1-    امام حافظ ابن جوزی ( 597 هجری ) و در این زمینه کتابی دارد با عنوان : العروس

    2-   امام ابی الخطاب ابن دحیة  ( 633 هجری ) و کتابی دارد با عنوان : التنویر فی مولد البشیر النذیر

    3-   امام ابوشامة مقدسی شیخ امام نووی (665 هجری )

    4-   امام ابن خلکان ( 689 هجری )

    5-   امام حافظ عراقی ( 725 هجری ) و کتابی دارد با عنوان : المورد الهنی فی المولد السنی .

    6-   امام حافظ ذهبی 748 هجری .

    7-   امام حافظ ابن کثیر دمشقی ( 774 هجری ) و کتابی دارد با عنوان : مولد ابن کثیر .

    8-   امام ابن عباد المالکی ( 792 هجری )

    9-   امام ابن جزری المقری ( 833 هجری ) و کتابی دارد با عنوان : عرف التعریف بالمولد الشریف

    10-  امام برهان الدین الحلبی ( 841 هجری )

    11-  امام ناصر الدین دمشقی ( 842 هجری ) و کتابی دارد با عنوان : المورد الصاوی فی مولد الهادی

    12-  امام حافظ ابن حجر عسقلانی ( 852 هجری )

    13-  امام حافظ سخاوی ( 902 هجری ) و کتابی دارد با عنوان : الفخر العلوی فی المولد النبوی

    14-  امام حافظ جلال الدین السیوطی ( 911 هجری )

    15-  امام حافظ الشهاب القسطلانی ( 923 هجری )

    16-  امام حافظ ابن الدیبع الشیبانی ( 944 هجری ) و کتابی دارد با عنوان : مولد ابن الدیبع

    17-  امام شیخ الاسلام ابن حجر هیتمی ( 973 هجری ) و کتابی دارد با عنوان : اتمام النعمة علی العالم بمولد سید ولد آدم

    18-  امام الخطیب الشربینی ( 977 هجری ) و کتابی دارد با عنوان : المولد الروی فی المولد النبوی

    19- امام ملا علی قاری ( 1014 هجری ) و کتابی دارد با عنوان : المولد الروی فی المولد النبوی

    20- امام احمد المقری التلمسانی ( 1041 هجری )

    21- امام برزنجی ( 1177 هجری ) و کتابی دارد با عنوان : عقد الجوهر فی مولد النبی الازهر

    22- امام ابن عابدین حنفی ( 1252 هجری )

    23-  امام حسن البنا ( 1949 میلادی )

    24-   تعداد بسیار زیادی از علمای مسلمان معاصر در شام و یمن و عراق و مصر و کشورهای مغرب و مشرق و جنوب آسیا  و آفریقا و برخی از علمای جزیرة العرب و حجاز و علمای زیتونه و ازهر و قیروان

    ب- کسانی که تفصیلا و نه مطلقا با برگزاری مراسم مولود خوانی مخالفند :

    1-   امام تقی الدین ابن تیمیه ( 768 هجری )

    2-   امام تاج الدین فاکهانی صوفی اشعری ( 734 هجری )

    3-   امام ابن حاج مالکی ( 737 هجری )

    ج- کسانی که مطلقا با مراسم مولود خوانی مخالفند :

    1-   شیخ ناصر الدین آلبانی ( ت : 1999 م – 1420 هجری )

    2-   شیخ عبدالعزیز بن باز ( ت : 1999 م – 1420 هجری )

    3-   شیخ محمد بن عثیمین ( ت: 2001 م – 1421 هجری )

    4-   و تعدادی از علمای سعودی و کسانی که از آنها متاثر شده اند .

    ملاحظات :

    1-   اکثریت قریب به اتفاق و جمهور علماء قائل به مشروعیت برگزاری مراسم مولود خوانی هستند .

    2-   کسانی که برگزاری مولود خوانی برای پیامبر صلی الله علیه و سلم را جائز می دانند از ائمه ، فقهاء ، حفاظ و محدثین کبار می باشند و از جمله کسانی که ما دینمان را به واسطه ی آنها گرفته ایم یعنی به کتاب و سنت از طریق آنها می رسیم مانند ابن جزری که معظم اسانید قرآات قرآنی به او می رسد ، همچنین حفاظی هستند که حافظ سنت بوده و آن را برای ما شرح داده اند و به هیچ وجه معقول نیست که ابتدا برای ما سنت را حفظ کرده و سپس بدعت گزار در دین باشند .

    3-   جمهور بر مشروعیت برگزاری مولود خوانی اتفاق داشته و در ده قرن گذشته امر مجمع علیه بوده است و امت بر گمراهی اجماع نمی کند .

    4-   کسانی که مطلقا برگزاری مولود خوانی را جائز نمی دانند تنها از معاصرین بوده که در این زمینه با جمهور ائمه ده قرن گذشته مخالفت ورزیده اند و با وجود اینکه این امر خلافی و ظنی الاجتهاد است و بایستی برای آراء احترام قائل شد اما راجح آن است که بگوییم قول جمهور ائمه اعلام گذشته خیر و بهتر است

    5-   نهایتا اینکه در مساله توسع وجود دارد پس هر کسی که خواست به جمهور ملحق شود و هر کس دوست نداشت با جمهور باشد در مسائل خلافی بر او انکاری نیست و هر کدام بایستی دیگری را معذور بدارد و تمام تلاشمان بر حفظ وحدت امت باشد و اختلاف و تنازع را کنار بگذاریم .

    برای اطلاعات بیشتر و دسترسی به ادله مجیزین و مانعین به کتاب شیخ عبدالفتاح قدیش یافعی در زمینه مشروعیت مولود مراجعه نماید .