• مطالب پربیننده

    تصحیح مفاهیم

    نوشته شده در تاریخ : سه شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۴۱

    این حدیث دال بر تبرک به مکان هایی است که رسول الله صلی الله علیه و سلم در آن نماز خوانده است

    در موطأ امام مالک رحمه الله تعالی ( 415 ) آمده است : از ابن شهاب از محمود بن ربیع انصاری روایت شده است که عتبان بن مالک برای قومش امامت می داد و او شخصی نابینا بود ، روزی به رسول خدا صلی الله علیه و سلم عرض کرد : یا رسول الله هوا تاریک ، بارانی و سیل آسا می شود و من مردی نابینا هستم ، یا نبی الله در مکانی که در خانه ام مصلی قرار داده ام ، نماز بگذار ، پس رسول خدا صلی الله علیه و سلم نزدش رفت و فرمود : دوست داری کجا نماز بخوانم ؟ و عتبان محلی از خانه اش را نشان داد و رسول الله صی الله علیه و سلم در آن نماز گذارد . ( پایان ) 

    حافظ ابن عبدالبر مالکی ( ت : 463 هجری ) در برداشتش از حدیث می گوید : این حدیث دال بر تبرک به مکان هایی است که رسول الله صلی الله علیه و سلم در آن نماز خوانده و آنجا قدم گذاشته است . ( التمهید ، للحاظ بن عبدالبر ( 228 - 6 ) ، الناشر : وزارة الاوقاف و الشوون الاسلامیة -المملکة المغربیة )

    و امام قاضی ابوالولید الباجی المالکی ( ت 494 هجری ) می گوید : منظور از سخن آن مرد که می گوید : هوا تاریک ، بارانی و سیل آساست ، این است که موانع مذکوره باعث می شود او نتواند به مسجدی که  در آن امامت می دهد برود و در نماز جماعت شرکت نماید و لذا از رسول خدا صلی الله علیه و سلم درخواست می کند که در مکانی در خانه اش که آن را مصلی قرار داده نماز بخواند و آن بخاطر تبرک جستن به پیامبر صلی الله علیه و سلم بوده است . 

    ( المنتقی شرح موطأ مالک للقاضی ابی الولید الباجی ( 335 -2) ، تحقیق محمد عبدالقادر احمد عطا ، دارالکتب العلمیة بیروت ، لبنان ، الطبعة الاولی 1420 هجری - 1999  م ) 

    قاضی امام ابن عربی مالکی ( ت 543 هجری ) می گوید : 

    برداشت از حدیث : تبرک به جایگاه هایی که پیامبر صلی الله علیه و سلم در آن نماز خوانده و در آنجا برخاسته و قدم گذاشته است . ( المسالک فی شرح موطأ امام مالک ( 224 - 3 ) درالغرب الاسلامی ، الطبعة الاولی 1428هجری -2007 م ) 

    متن عربی برگرفته از کانال اهل السنة 

    ترجمه  : کانال اهل السنة و الجماعة الشافعیة