• مطالب پربیننده

    اقسام شفاعت کنندگان

    نوشته شده در تاریخ : يكشنبه ۵ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۲۹

    افراد نیز در روز قیامت ، بر حسب منزلت و جایگاهشان در پیشگاه خداوند ، به شفاعت و وساطت می پردازند .

    علاوه از رسول خدا صلی الله علیه و سلم ، کسانی دیگر نیز وجود دارند که می توانند در روز قیامت ، شفاعت و وساطت بکنند و این افراد ، عبارتند از : 

    پیامبران و فرستادگان الهی ، فرشتگان ، صدیقان ( راستروان و راستگویانی که پیامبران را تصدیق کردند و بر راه آنها رفتند ) شهیدان ( آنانی که خود را در راه خدا فدا کردند ) و شایستگان ( یعنی سایر بندگانی که درون و بیرونشان ) به زیور طاعت و عبادت ، آراسته شده است . 

    این افراد نیز در روز قیامت ، بر حسب منزلت و جایگاهشان در پیشگاه خداوند ، به شفاعت و وساطت می پردازند . 

    و شفاعت این افراد ، حقیقتی است که حدیث صحیح ذیل ، آن را ثابت می کند : 

    (( خداوند بلند مرتبه می فرماید : فرشتگان ، پیامبران و مومنان ، شفاعت کردند و تنها شفاعت مهربانترین مهربانان ( یعنی خداوند بلند مرتبه ) باقی مانده است از این رو ، مشتی از آتش دوزخ را می گیرد و گروهی را از آن بیرون می آورد که هرگز ( به جز اقرار به شهادتین ) کار خیری را نکرده اند و در آتش دوزخ سوخته اند و ذغال شده اند . 

    در اینجا برخی از شفاعت کنندگان را ذکر خواهیم کرد که شفاعتشان ، مورد پذیرش خداوند ، قرار می گیرد : 

    الف - شفاعت سایر پیامبران و فرستادگان الهی : همچنان که در حدیث پیشین ، بدین حقیقت پرداخته شده است .

    ب- شفاعت فرشتگان : خداوند می فرمایند : (( چه بسیار فرشتگانی که در آسمان ها هستند و ( با وجود عظمت و بزرگواریشان ) شفاعت ایشان ، سودی نمی بخشد و کاری نمی سازد مگر بعد از آن که خداوند بخواهد به کسی ( که شفیع است ) اجازه دهد و ( از مشفوع له ) راضی و خشنود گردد .(نجم 26) 

    ج- شفاعت شهیدانی که در راه دفاع از کیان اسلام و مسلمانان و در راستای حفاظت و حراست دین خدا ، فدا شده اند رسول خدا صلی الله علیه و سلم می فرماید : شهید برای هفتاد کس از خاندان و کسان خود ، شفاعت می کند . ابوداود در کتاب الجهاد ، ح 2522) 

    د- شفاعت فرزندان ، در حق پدران و مادرانشان البته مشروط بر آن که پدران و مادران ، بر درگذشت فرزندانشان ، صبر و شکیبایی پیشه سازند و امید ثواب و پاداش در پیشگاه الهی داشته باشند . 

    رسول خدا صلی الله علیه و سلم می فرماید : 

    برای هیچ کس از مسلمانان ، سه فرزند نمی میرد مگر آن که آتش او را لمس نمی کند و وارد دوزخ نمی شود جز آن که به مقدار روا شدن قسم ( خداوند : و ان منکم الا واردها ..) ( روایت بخاری در الجنائز ح 1251 و مسلم کتاب البر ، ح 2632  .

    هـ - شفاعت قرآن عظیم : رسول خدا صلی الله علیه و سلم می فرمایند : قرآن هم شفاعت کننده ای است که شفاعتش پذیرفته می شود و هم مدافعی است که بدان ، اعتماد و اطمینان می شود آن کس که آن را در جلویش قرار دهد و اوامر و فرامین و تعالیم آموزه های آن را نصب العین و آویزه ی گوش خویش قرار دهد و بدان ها جامه ی عمل بپوشاند او را به بهشت رهنمون می کند و کسی که آن را به پشت سر افکند او را به دوزخ خواهد انداخت . ( ابن حبان ، ج1 ف ص 331، ح124به روایت جابر رضی الله عنه . ) 

    منبع : عقائد اهل سنت ، تالیف دکتر مجد مکی ، با ترجمه فیض محمد بلوچ ، ج 3 ، ص 243-244