• مقالات

    حکم کردن به هلاک شدن مردم در دین جایز نیست

    نوشته شده در تاریخ : يكشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۱۴

    دین اسلام همان گونه که بر انگیختن نا امیدی در دل و جان افراد را حرام کرده اگر کسی بگوید مردم هلاک و بدبخت شده اند در واقع خوده او آنان را هلاک به شمار آورده است نه این که آنان در حقیقت هلاک شده اند

    حکم کردن به هلاک شدن مردم در دین جایز نیست

     

    دین اسلام همان گونه که بر انگیختن نا امیدی در دل و جان افراد را حرام کرده  برانگیختن نا امیدی در جان و دل گروه ها به گونه ای دیگر یعنی قطع و جزم نهادن بر هلاکت شقاوت آنان را نیز حرام نموده است و پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم. در روایات مسلم از ابو هریره رضی الله عنه . در این باره فرموده است (( اگر کسی بگوید  مردم هلاک و بدبخت شده اند در واقع خوده او آنان را هلاک به شمار آورده است نه این که آنان در حقیقت هلاک شده اند " در روایات ابونعیم از این حدیث در کتاب " الحیة" آمده است که (( خود او از هلاکت یافته ترین آن هاست ))  امام مالک هم در تفسیر حدیث یاد شده گفته است : سرزنش و نکوهش شامل می شود که این گفته را بر سبیل تحقیر و کوچک به شمار آوردن مردم و برتر دانستن خویش از آنان و زشت دانستن کردارهای آنان گفته باشد به دلیل این که چنین کسی از راز خدا درباره ی خلق و بندگان خودش آگاهی ندارد اما اگر کسی گفته ی یاد شده را بر سبیل اندوه و  تأسّف به خاطره نقص و عیب دینی ای که در میان مردم می بیند بر زبان آورد این هیچ اشکالی ندارد خطابی نیز می گوید : گاه کسی پیوسته مردم را عیب گوید و سرزنش و ملامت می کند و بدی ها یشان را ذکر می نماید و می گوید مردم هلاک شده اند و اگر کسی چنین کند حال خود  او از همه ی مردم بد تر خواهد بود به دلیل گناهی که به خاطر عیب گویی و سرزنش کردن مردم و خودستایی بر او نوشته می شود افزون بر آن چنین کسی با این گفته ی خود در میان برادری اسلامی شکافی حاصل می کند و در درون دعوتگران به سوی اصلاح نا اومید ای می اندازد و دروازه ی بازگشت به خود را بر مردم می بندد حارث بن اسد محاسی هم در کتاب ادب النّفوس خود که هم چنان به صورت نسخه ی خطّی باقی مانده و چاپ نشده است میگوید : قطع و جزم نهادن به هلاکت و شقاوت ابراز صلاح و نیکوکاری ( خود ) نیز جایز نیست زیرا چه بسا که آن کافر مسلمان شود و اسلام گذشته اش را پاک کند و سپس هم قبل از آن که گناهی ( در حال مسلمانی ) مرتکب شود بمیر که در این حالت این شخص کافر مسلمان شده از آن مسلمانی که وی را سرزنش کرده است در نزد خدا بهتر خواهد بود و چه بسا که گناهکار توبه کند و مطیع و فرمانبردار مرتکب گناه شود .

     

    منبع :

     این حلال و آن حرام است

    صفحه ( ۴۴۵ تا ۴۴۶)

    مؤلف : عبدالقادر احمد عطا