• مقالات

    سوال و جواب هایی در مورد مولد نبوی صلی الله علیه و سلم

    نوشته شده در تاریخ : پنجشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۰۷:۳۰

    از نظر معنوی و نه لفظی ، هر بدعتی گمراهی به حساب نمی آید

    1- آیا جائز است به هنگام فرا رسیدن سالروز ولاد ت پیامبر صلی الله علیه و سلم جشن گرفت ؟

    آری

    2- آیا پیامبر علیه الصلاة والسلام ، اصحاب و سه قرن اولیه ی اسلام آن را انجام داده اند ؟

    خیر

    3-در این صورت آیا انجام ندادن آنها دال بر تحریم نیست ؟

    خیر ، چرا که سلف تمامی صورت های خیر موجود در جهان را انجام نداده اند و در غیر این صورت همه ی دعاهای ما حرام می بود چرا که سلف آن دعاها را بر زبان جاری ننموده و هر صورتی از صورت های خیر که سلف انجام نداده اند هم حرام می باشد .

    4- اما رسول خدا علیه الصلاة والسلام هم آن را انجام نداده است ؟

    گاهی اوقات ترک رسول الله صلی الله علیه وسلم مقصود به ذات بوده که در این صورت آن ترک برای بیان تحریم یا کراهت آن فعل بوده اما برخی اوقات ترک به خاطر تخفیف است مانند نماز تروایح .

    5- اما اینگونه جشن ها از امورات نوپدید بوده که بدعتی محرمه است ؟

      امور نوپدید اگر مخالف نص یا اجماع باشد بدعتی محرمه خواهد بود اما اگر با نص یا اجماعی مخالفت نداشته بلکه زیر نصوص عام وارد شود آن سنتی نیکو خواهد بود .

    6 -چه کسی چنین گفته است ؟

    امام شافعی در تعریف بدعت چنین فرموده اند .

    7- اما حدیث پیامبر خدا علیه الصلاة والسلام می فرماید که : هر بدعتی گمراهی است

    شرح حدیث امام نووی را مطالعه کن که در آن آمده است : این حدیث از جمله ی عام مخصوص است و لذا از نظر معنوی و نه لفظی ، هر بدعتی گمراهی به حساب نمی آید .

    8- و آیا پیامبر و اصحاب این نصوص عامی که مولد نبوی صلی الله علیه و سلم زیر آن وارد می شود را می دانستند ؟

    آری ، می دانستند .

    9- و اگر می دانستند پس چرا به مقتضای آن عمل نکرده و جشن نگرفته اند ؟

    چون عمل کردن به مقتضای نص عام به این معنا نیست که عامل کلیه ی صورت های مندرج تحت آن عام را انجام دهد .

    10- مثالی بیاور ؟

     مثلا مسابقات حفظ قرآن امر نیک و خیری است که تحت نصوص عام که دال بر مشروعیت آن است وارد می گردد اما پیامبر علیه الصلاة والسلام آن را انجام نداده و به سوی آن ارشاد نفرموده اند علیرغم اینکه منعی در این زمینه وجود ندارد ، پس اگر بگوییم هر فعلی را که رسول خدا علیه الصلاة و السلام انجام نداده اند بدعت است ، برگزاری مسابقات قرآن هم بدعت خواهد بود ، کما اینکه تدوین سیرت نبوی ، علم فقه ، تفسیر ، مصطلح و علم اعتقاد هم جزء بدعت ها به حساب خواهد آمد چرا که پیامبر علیه الصلاة و السلام و اصحابش آن را انجام نداده و دیگران را هم به انجام دادنش امر نکرده اند حتی بیشتر دعاهایی که امروزه ما به آن دعا می کنیم بدعت خواهد بود چرا که با این الفاظ پیامبر و اصحابش چنین دعاهایی را نفرموده اند .

    11- اما این اموری را که ذکر نمودی شواهدی از شرع دال بر آنهاست  اما مولد نبوی اینگونه نیست ، چه اصل شرعی را می توانی برای مولد نبوی بیان کنی ؟

    نصوصی که مولد نبوی زیر آن وارد می شود بسیار است مانند : ((وَذَكِّرْهُم بِأَيَّامِ اللَّـهِ ۚ : و روزهاى خدا را به آنان يادآورى كن )) و روز ولادت پیامبر صلی الله علیه و سلم از نظر شرع ، یومی عظیم از ایام الله است چرا که پیامبر علیه الصلاة و السلام این روز را روزه گرفته اند .

    همچنین سخن الله متعال که می فرمایند : ((قُلْ بِفَضْلِ اللَّـهِ وَبِرَحْمَتِهِ فَبِذَٰلِكَ فَلْيَفْرَحُوا هُوَ خَيْرٌ مِّمَّا يَجْمَعُونَ  :  بگو: «به فضل و رحمت خداست كه [مؤمنان‌] بايد شاد شوند.» و اين از هر چه گرد مى‌آورند بهتر است.)) و بدون شک پیامبر علیه الصلاة و السلام فضل و رحمتی است که زیر عموم نص وارد می شود چرا که عبرت به عموم لفظ است نه خصوص سبب .

    همچنین الله متعال می فرمایند : ((وَافْعَلُوا الْخَيْرَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ : و كار خوب انجام دهيد، باشد كه رستگار شويد.)) و هیچ شکی نیست که غذا دادن و اظهار شادی به مناسبت میلاد پیامبر صلی الله علیه و سلم که ایشان رحمتی برای جهانیان هستند از جمله کارهای خوب می باشد کما اینکه جمع نمودن مردم در روز میلاد آن حضرت و یادآوری سیرت و سنت نبوی هم از جمله امورات خیر به حساب می آید .

    12- و آیا ائمه ی سلف چنین گفته اند ؟

    آری ، حافظ ابن حجر رحمه الله تعالی ، امام محمدث أبو شامة رحمه الله تعالی ، امام ابن جزری معروف  شیخ قراءات رحمه الله تعالی ، امام ابن کثیر که در البدایة والنهایة  برگزاری مولد نبوی صلی الله علیه و سلم را نیکو دانسته و متمسکین بدان را ستوده است ، امام ابن ناصر دمشقی رحمه الله تعالی ، امام ابن دحیة که ذهبی در موردشان می گوید : شیخ ، محدث ، علامة ، متفنن . و بسیاری دیگر از ائمه همگی قائل به این امر می باشند .

    13- و آیا کسی از سلف آن را بدعت نامیده است ؟

    آری ، ابن تیمیه و امام ابن حاج مالکی در کتابش المدخل ، و همچنین افرادی غیر از ایندو .

    14- پس چرا شما قول افرادی را که جائز می دانند را می پذیرید ؟

    چون آن را نزدیکتر به اصول شریعت می دانیم و مادامی که بزرگان در این زمینه اختلاف کرده اند ما هم حق داریم قولی را که به شرع نزدیکتر می دانیم را بپذیریم . البته ناگفته نماند این در صورتی است که احتفال خالی از منکرات و امور غیر مشروع باشد .

    ( مترجم : عبدالله محمد دریایی )