• مقالات

    آیا کوثر همان حوض است ؟

    نوشته شده در تاریخ : جمعه ۱۵ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۴۱

    کوثر همان رودی است که در بهشت بوده و در حوض می ریزد

    سوال : آیا جائز است بگوییم که کوثر همان حوض است ؟

    جواب : چنین قولی باطل و از ظنیات جهمیه است !! در واقع کوثر همان رودی است که در بهشت بوده و در حوض می ریزد .

    مسلم در صحیحش ( 4255 ) از طریق ابی ذر روایت می کند که حوض جاری و جوشیده و ریخته می شود و در آن دو آبراهه از بهشت وجود دارد .

    رودخانه کوثر به سوی حوض باز می شود ( امام احمد روایت کرده است )

    ابن حجر می گوید : حوض در کنار بهشت قرار داشته تا آب رودخانه ای که در داخل بهشت است به آن ریخته شود ( فتح الباری 11/466 )

    2- حوضی که بیرون از بهشت است در امتداد رودخانه ی کوثر که داخل بهشت است می باشد .

    3 – حوض در کنار بهشت قرار داشته تا آب رودخانه ای که داخل بهشت است به آن ریخته شود .

    4- و گفتار خداوند متعال که می فرمایند : ((إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ : ما به تو کوثر بخشیده‌ایم‌ )) مقصود از کوثر همان رودخانه است که به حوض سرازیر بوده و یکی از مواد حوض است همانگونه که به صراحت در هفتمین احادیث باب در صحیح بخاری آمده است.

    5- در روایت بخاری آمده است که : وقتی در بهشت راه می رفتم ناگهان رودخانه ای را دیدم که در اطرافش خیمه های مرواریدی وجود داشت ، پس گفتم : ای جبرئیل این چیست ؟ گفت : این کوثری است که پرورد گارت به تو عطا فرموده است . گفت : پس فرشته آن را لمس کرد خاک یا بویش بسیار خوشبو بود.

    همچنین از خصوصیات حوض پیامبرمان صلی الله علیه وسلم :

    1- هر پیامبری حوضی دارد که بزرگترین آنها مربوط به سیدنا محمد صلی الله علیه وسلم است .

    2-کوثر مخصوص به سید الاولین و الاخرین ، عصاره ی وجود و برترین فرد سید سادات و پیشرو بزرگان محمد بن عبدالله صلی الله علیه  و سلم می باشد .

    3- قول صحیح تر آن است که حوض قبل از پل صراط قرار داشته که اکثریت چنین می گویند ، کمااینکه قائل شدن به اینکه بعد از صراط قرار دارد هم صحیح است .

    خدایا از تو می خواهیم همه ی ما و دوستدارنت و دوستداران پیامبر را در کنار حوض پیامبرت محمد مصطفی صلی  الله علیه وسلم جمع بگردان تا از رودخانه ی کوثری که دیگر بعد از آن تشنگی نیست بنوشند .