• اخبار

    حسد و عداوت دشمن ایمنی جامعه است

    نوشته شده در تاریخ : دوشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۰۵

    بخیل با خودخواهی و انحصار طلبی دوست ندارد تا نعمتی در اختیار دیگران باشد و در مقابل آن فرد ایثارگر کسی است که با از خود گذشتگی دوست دارد تا انسان های دیگر از بهره تلاش های او بهره مند باشند.

    شیخ سعید خطیبی در مراسم نماز جمعه اهل سنت قشم گفت : حسد ، کینه و عداوت دشمن ایمنی ، سلامت و اخوت است.

    وی افزود : حسد باعث می شود تا افراد به دنبال آن باشند نعمتی که خداوند به دیگران داده سلب شود.

    خطیب نماز جمعه اهل سنت قشم چهار حالت انسان در مقابل نعمتهایی که خداوند به انسان عطا کرده است را بخل ، حسد، ایثارو غبطه برشمرد و تصریح کرد : حسادت در تناقض با توحید است چرا که عطای رزق و روزی با خداست .

    وی بخیل را فردی دانست که با خودخواهی و انحصار طلبی دوست ندارد تا نعمتی در اختیار دیگران باشد و در مقابل آن فرد ایثارگر کسی است که با از خود گذشتگی دوست دارد تا انسان های دیگر از بهره تلاش های او بهره مند باشند.

    شیخ خطیبی عداوت و دشمنی  را یکی از اسباب حسادت برشمرد و گفت : دشمنی  باعث ایجاد بغض و کینه و حقد می شود که در نهایت  منجر به حسادت خواهد شد.

    وی با بیان اینکه حسد حسنات انسان را مانند اتش از بین می برد خاطر نشان کرد : حس انتقام جویی در دشمنی ها باعث می شود که وقتی عملا خود فرد نتواند انتقام گیری کند و مصایب و بلایا را منتسب به خصومت خود بداند که که این موضوع صحیح نیست.

    امام جمعه موقت اهل سنت قشم تصریح کرد : احکام و قوانین در دین اسلام  طوری وضع شده اند  که از عدوات و دشمنی جلوگیری می کند و در تزاحم حقوق احکام اسلامی در معاملات و حقوق اجتماعی همواره بر رفع عداوتها توصیه دارد.

    وی دلیل دیگر ایجاد حسادت را داشتن حس مقام بالاتر نسبت به دیگران دانست و بیان داشت :این حس به طور طبیعی  باعث ایجاد رقابت بین افراد می شود اما اگر کنترل نشود منجر به تجاوز به حقوق دیگران می شود و ایجاد حسادت منجر می شود.

    شیخ سعید خطیبی تکبر و تحقیر دیگران و عدم پذیرش حق را یکی دیگر از عواملی دانست که باعث به وجود آمدن حسد در افراد می شود ، وی ادامه داد : مشرکین مکه و یهودیان با آنکه بر حقانیت پیامبر اسلام یقین داشتند اما به دلیل تکبر انتظار داشتند پیامبر(ص) از قوم و قبیله آنها باشد برای همین با پیامبر(ص) به مقابله پرداختند.

    خطیب نماز جمعه اهل سنت قشم اضافه کرد : اختصاص دادن منابع به خود در جایی که منافع مشترکی وجود دارد باعث می شود که افراد برای رسیدن به آن منفعت با هم به رقابت بپردازند که ممکن است موجب حسادت و اقدامات عداوت گرایانه شود.

    وی حب ریاست و جاه بعضی برخی از افراد را موجب به وجود آمدن حسادت خواند و گفت : برخی می خواهند در جهان یگانه باشند و مردم اورا در علم ، ثروت ، شجاعت یگانه عالم بدانند که این حالت باعث می شود با دیگر افرادی که دارای علم ، ثروت و یا خصوصیات دیگر باشند حسادت کند.

    شیخ خطیبی خباثت طبع را از دیگر عوامل حسادت بیان داشت و خاطر نشان کرد :  بعضی از افراد از اینکه دیگران در سختی باشند احساس رضایت می می کنند که این ریشه در ذات نفسانی آنها دارد.

    منبع : http://hormozonline.ir